Door Roland Daane
In opdracht van de opleiding leraar Karate Do van de KBN
leergang 2024-2025
Als aankomend karate-instructeur binnen de KBN, leer ik niet alleen technieken over te brengen, maar ook een holistisch ontwikkelingsproces te faciliteren, zoals beschreven in het principe van Shin Gi Tai: de balans tussen geest (Shin), techniek (Gi), en lichaam (Tai). In mijn lessen draait het niet alleen om fysieke prestaties, maar ook om het vormen van karakter en mentale weerbaarheid. Deze blogpost is een onderdeel van mijn opleiding en een reflectie op hoe ik de principes van Leeft het, Subjectivering, Autonomie, Differentiëren en Motorisch leren wil integreren in mijn eigen lespraktijk.
In karate ligt de nadruk op discipline en beheersing, maar zoals Erik Hein, voormalig bondscoach van de KBN, ooit zei: Karate gaat niet alleen om fysieke kracht, maar om de kracht om jezelf te beheersen, mentaal en emotioneel.Deze balans is essentieel voor de ontwikkeling van een complete karateka en vormt de rode draad in mijn aanpak. De zes artikelen die ik heb bestudeerd geven inzicht in verschillende didactische principes, en hier deel ik hoe ik deze theorieën ga toepassen om mijn lessen meer te laten leven en groeien.
Wat ga ik doen met de inzichten uit de artikelen?
De artikelen bieden een breed scala aan inzichten die ik direct kan toepassen in mijn lessen. Hieronder bespreek ik de belangrijkste punten per artikel en leg ik uit hoe deze inzichten aansluiten bij de principes van Shin Gi Tai en het karatedidactisch model.
Dit artikel benadrukt het belang van de Zelfdeterminatietheorie (ZDT), die stelt dat leerlingen beter leren wanneer hun basisbehoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid worden vervuld. Ik wil deze theorie toepassen door meer ruimte te bieden voor keuzevrijheid in mijn lessen. Dit sluit aan bij het principe van autonomie, waarbij leerlingen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces. Door bijvoorbeeld kata-trainingen aan te passen naar de voorkeuren van de leerlingen, zal ik hun intrinsieke motivatie vergroten.
Voorbeeld in de praktijk: Tijdens kumite-lessen kunnen gevorderde leerlingen zelf bepalen of ze willen werken aan snelheid, kracht of strategie, afhankelijk van hun persoonlijke leerdoelen. Dit geeft hen niet alleen eigenaarschap over hun leerproces, maar draagt ook bij aan de ontwikkeling van hun mentale veerkracht.
Het tweede artikel benadrukt hoe belangrijk het is om differentiëren in lessen, waarbij rekening wordt gehouden met het motorische niveau van elke leerling. Dit sluit perfect aan bij het concept van Tai (lichaam) binnen Shin Gi Tai. In mijn lessen wil ik werken met verschillende moeilijkheidsniveaus, zodat zowel beginners als gevorderden op hun eigen tempo kunnen groeien.
Voorbeeld in de praktijk: Bij het aanleren van stoottechnieken, bied ik een eenvoudige variant voor beginners, terwijl gevorderde leerlingen werken aan combinaties en precisie. Dit zorgt ervoor dat elke leerling zich op zijn eigen niveau kan ontwikkelen.
In het derde artikel worden verschillende theorieën over motorisch leren behandeld, waaronder het belang van variatie in oefeningen. Het bevorderen van motorisch leren sluit aan bij de Gi-component (techniek) van karate. Ik wil leerlingen meer laten experimenteren met verschillende technieken in wisselende contexten, zodat ze leren zich aan te passen aan nieuwe situaties.
Voorbeeld in de praktijk: Tijdens kata-lessen wissel ik tussen standaard en gespiegelde versies van de kata, om zo het aanpassingsvermogen van de leerlingen te vergroten en hun technieken te verfijnen in uiteenlopende situaties.
Het concept van Leeft het gaat over het creëren van een plezierige en betrokken leeromgeving. Dit is essentieel om leerlingen gemotiveerd te houden en sluit aan bij de geestelijke ontwikkeling van Shin. Ik wil mijn lessen levendiger maken door meer spelelementen en samenwerkingsopdrachten te integreren, zodat leerlingen niet alleen leren, maar ook plezier beleven.
Voorbeeld in de praktijk: Tijdens sparringsoefeningen zal ik meer speelse competities inbouwen, waarbij leerlingen in teams tegen elkaar strijden. Dit bevordert niet alleen de techniek, maar ook het plezier en de verbondenheid binnen de groep.
Het artikel over subjectivering benadrukt de persoonlijke groei van leerlingen binnen de context van sport. Karate is een middel voor zelfreflectie en zelfontplooiing, en als leraar wil ik mijn leerlingen begeleiden in hun mentale en emotionele ontwikkeling. Ik zal momenten van zelfreflectie inbouwen waarin leerlingen hun eigen vooruitgang en valkuilen leren herkennen.
Voorbeeld in de praktijk: Na elke training kunnen leerlingen kort reflecteren op wat ze die dag hebben geleerd, zowel op technisch als persoonlijk vlak. Dit helpt hen niet alleen om hun vaardigheden te verbeteren, maar ook om te groeien als persoon.
In het laatste artikel wordt besproken hoe verborgen verwachtingen van leerlingen invloed kunnen hebben op de dynamiek in de les. Het is belangrijk om als leraar deze verwachtingen te herkennen en te benutten om een rijkere leerervaring te creëren. Dit sluit aan bij het principe van differentiëren, waarbij ik rekening houd met de persoonlijke behoeften en verwachtingen van elke leerling.
Voorbeeld in de praktijk: Ik zal mijn lessen zo inrichten dat er ruimte is voor feedback van de leerlingen, zodat ik beter kan inspelen op hun leerbehoeften en verwachtingen. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar zorgt ook voor een les die ‘leeft’ voor elke leerling.
AXENROOS VAN CUVELIER
We kunnen het concept van Shin Gi Tai in verband brengen met de interventieniveaus Inhoud, Proces en Relatie, en de zes didactische principes.
Interventieniveaus: Inhoud, Proces, en Relatie/Gevoel
Binnen het onderwijs en coaching worden vaak drie interventieniveaus onderscheiden: Inhoud, Proces, en Relatie. Deze niveaus vormen een kader waarmee je kunt kijken naar de interactie en ontwikkeling binnen een les, een training, of zelfs een persoonlijke leerervaring.
Inhoud gaat over de concrete kennis en vaardigheden die worden overgedragen. Dit is het ‘wat’ van de leerstof, zoals de technieken in karate of de lesinhoud in een schoolvak.
Proces richt zich op de manier waarop de kennis wordt overgedragen en hoe het leerproces wordt georganiseerd. Het betreft het ‘hoe’ van de leerervaring, zoals de methoden die je kiest om technieken te onderwijzen.
Relatie heeft betrekking op de interacties tussen de betrokkenen: de docent, leerling(en), en soms zelfs tussen leerlingen onderling. Het gaat om het ‘wie’ en de dynamiek in de sociale context van het leren.
Het principe van Shin Gi Tai — de balans tussen geest (Shin), techniek (Gi) en lichaam (Tai) — is een filosofisch kader binnen de martial arts, en in het bijzonder binnen karate. Deze filosofie sluit prachtig aan op de drie interventieniveaus, omdat het holistisch kijkt naar de ontwikkeling van een karateka, net zoals de interventieniveaus verschillende dimensies van leren en interactie belichten.
De zes genoemde principes — zoals Zelfdeterminatietheorie en Motivatie, Niveauduiding en Differentiëren, en Verborgen Agenda’s en Dynamiek in de Les — kunnen ook worden geplot op dit model van interventieniveaus:
Het hieruit ontstane model (zie figuur 1) biedt een kader om de principes van Shin Gi Tai en de didactische inzichten te integreren in de eigen lespraktijk. Het helpt je bewust keuzes te maken over op welk niveau je een interventie doet: of je de nadruk legt op de inhoud, het proces, of de relatie tussen de betrokkenen. Zo creëer je een balans die zowel fysieke, mentale als technische ontwikkeling ondersteunt, precies zoals het in de filosofie van karate is bedoeld.
De principes van Shin Gi Tai vormen een krachtig kader voor het karatedidactisch model. De balans tussen fysieke, technische en mentale ontwikkeling is essentieel voor het vormen van sterke, zelfbewuste karateka’s. Door de inzichten uit de zes artikelen toe te passen in mijn lessen, wil ik niet alleen de fysieke vaardigheden van mijn leerlingen verbeteren, maar ook hun mentale veerkracht en persoonlijke groei stimuleren.
Of het nu gaat om het bieden van meer keuzevrijheid in technieken, het differentiëren op basis van motorisch niveau, of het stimuleren van zelfreflectie – mijn doel is om een lesomgeving te creëren waarin elke leerling kan bloeien. Zoals Erik Hein treffend zei: Karate is meer dan een sport; het is een reis van zelfontdekking en groei.Deze woorden zullen mijn leidraad zijn in het lesgeven, waar het gaat om het creëren van een dynamische, motiverende en inspirerende leeromgeving.BRONNEN: