Kata Info Beweging

Kata Info Beweging

Enpi

VEERTIENDE BEWEGING

KIBA-DACHI

SASHO-HIDARI-NANAME-MAE-UE

Houd de positie van de rechtervoet en de rechtervuist ongewijzigd, buig de rechterknie en verplaats het gewicht boven het rechterbeen, open de linkervuist tot een meshand en breng de linker meshand voor de rechterschouder op ooghoogte, met de achterkant van de hand naar voren gericht, en beweeg de hand in een cirkelvormige beweging tot deze de bovenkant van de linkerkant van het lichaam bereikt. De linker meshand tekent een halve cirkel en eindigt met de achterkant van de hand naar buiten gericht naar links onder een hoek. Tegelijkertijd til je de linkerknie op, vouw het voor de rechterkant van de borst en beweeg de voet in een cirkelvormige beweging totdat deze landt aan de linkerkant, en vorm KIBA-DACHI. De linkerhand en de linkervoet bewegen samen, houden dezelfde afstand tussen de elleboog en de knie terwijl ze in een cirkelvormige beweging naar links bewegen, en de ogen volgen de palm van de linkerhand gedurende de hele beweging. SASHO-HIDARI-NANAME-MAE-UE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De linkerhand en de linkervoet moeten samen in een grote beweging bewegen, langzaam en dynamisch.

Houd de positie van de linkervoet ongewijzigd, breng de rechtervoet terug naar waar hij was in de veertiende beweging, en vorm KIBA- DACHI. Tegelijkertijd passeert de linker meshand langzaam van onder de de rechteroksel naar voren van de linkerschouder in een grote horizontale cirkelvormige beweging, met de linkerelleboog gestrekt en de linkerpols naar boven gebogen, achterkant van de hand naar achteren gericht. Tegelijkertijd breng je de rechtervuist naar de rechterheup, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. HIDARI-TATE- SHUTO-CHUDAN-UKE UKEN-MIGI-KOSHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: Beide handen moeten samen in een langzame en dynamische beweging bewegen.

Referentiepunt: Plaats de palm van de linkerhand onder de rechterarm alsof je de rechtermouw van een gedragen kledingstuk ondersteunt (zoals in oude traditionele kleding in Japan, zoals een kimono). Beweeg tegelijkertijd de rechterhand in een grote cirkelvormige beweging van voor het voorhoofd naar de rechterkant van het lichaam en breng de rechterhand naar de rechterheup, met het gevoel een tegenstander dicht bij het lichaam te grijpen en te trekken. Zodra de rechtervuist naar de rechterheup is gebracht, strek je de linkerarm horizontaal naar voren uit, met het gevoel de stoot van de tegenstander op borsthoogte (CHUDAN) van binnenuit te blokkeren, terwijl de vier vingers bij elkaar worden gehouden (KARATE-DO KYOHAN).