Kata Info Detail

Kata Info Detail

BASSAI DAI

BASSAI DAI (42 bewegingen)

REI

MUSUBI-DACHI

Buig voorover in MUSUBI-DACHI.

YOI (Startpositie)

HEISOKU-DACHI oo

SASHO-UKEN-KAFUKUBU-MAE

Vorm HEISOKU-DACHI en plaats de linkerhand licht gebogen voor het onderste deel van de buik, met de rug van de hand naar links gericht. Plaats tegelijkertijd de rechtervuist in de linkerhand, met de rug van de vuist naar rechts gericht.

Referentiepunt: De linkerhand is licht gebogen, zonder de rechtervuist vast te pakken. (KARATE-DO KYOHAN)

EERSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-MAE-KOSA-DACHI

SASHO-SOEDE-MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE

Zet een grote stap naar voren en buig het rechterbeen om het lichaam te ondersteunen. Plaats de linkervoet achter de rechterhiel zodat de benen gekruist zijn en vorm MIGI-ASHI-MAE-KOSA-DACHI. Beweeg tegelijkertijd beide armen, waarbij de rechtervuist een boog tekent tot deze de voorkant van de rechterschouder bereikt, met de rug van de vuist naar voren, en de linkerhand aan de binnenkant van de rechteronderarm, waarbij de top van de middelvinger de binnenkant van de rechterpols raakt. De rechterelleboog is gebogen in een hoek van negentig graden en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam. SASHO-SOEDE-MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De positie van het bovenlichaam is gekanteld naar de zijkant (HANMI).

Betekenispunt: In deze beweging wordt de tegenstander die een aanval initieert, weerhouden van verdere actie. Hierdoor is het niet mogelijk om met een zwaaiende armbeweging te blokkeren.

TWEEDE BEWEGING

HIDARI-ZENKUTSU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE

Stel het rechterbeen in als het ondersteunende been en schuif de linkervoet naar achteren. Tegelijkertijd beweegt de linkervuist, vanuit de buurt van de rechterheup, naar de voorkant van de linkerschouder, cirkelt buiten de rechterelleboog, met de linkerenelleboog gebogen in een hoek van negentig graden en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam, rug van de vuist naar voren. Trek tegelijkertijd de rechtervuist terug vanuit de voorkant van de linkerkant van de borst, borstelend tegen de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Er moet een gevoel zijn dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: Vanuit de blokkeringspositie moet de rechtervuist direct naar de rechterheup worden teruggetrokken.

DERDE BEWEGING

HIDARI-ZENKUTSU-DACHI

MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE

Houd de houding onveranderd, beweeg de rechtervuist, vanuit de buurt van de linkerkant van de heup, naar de voorkant van de rechterschouder, cirkelt buiten de linkerenelleboog en vormt een kruis met beide polsen, brengt de rechteronderarm omhoog in een cirkelvormige beweging totdat de rechtervuist de voorkant van de rechterschouder bereikt, met de rug van de vuist naar voren. De rechterelleboog is gebogen in een hoek van negentig graden en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam. Tegelijkertijd trekt de linkerhand terug, draait de vuist naar buiten en borstelt de linkerenelleboog tegen de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerkant van de heup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. De rechterschouder wordt naar voren geduwd en de linkerschouder wordt naar achteren getrokken terwijl de vuisten worden verplaatst, zodat GYAKU-HANMI wordt gevormd. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De tweede beweging moet snel worden gevolgd door de derde beweging.

Referentiepunt: De rechtervuist van de tegenstander wordt geblokkeerd door de linkerhand, een positie van nadeel, dan wordt de hand uitgewisseld met de rechterhand, nu een positie van voordeel. Nadeel betekent dat de tegenstander de linker vuist en voet vrij kan gebruiken, en voordeel is het tegenovergestelde. Dit vertegenwoordigt een bijzonderheid van BASSAI DAI en wordt vaak herhaald in deze KATA en bootst het gevoel na van het doorgaan van een vesting, van het woord "BASSAI". De uitwisseling van vuisten is zodanig dat de ene vuist onder de andere arm door gaat, buiten de elleboog, met het gevoel dat de polsen een kruis tekenen. (KARATE-DO KYOHAN)

VIERDE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-SOTO-UKE

Stel het linkervoet in als het ondersteunende been, draai het bovenlichaam met de klok mee en kijk in de richting van de voorkant (SHOMEN). Tegelijkertijd trekt de rechtervuist terug, borstelt de rechteronderarm tegen de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Houd tegelijkertijd de linkerelleboog half gebogen, beweeg de linkervuist samen met het bovenlichaam in een cirkelvormige beweging totdat de vuist de voorkant van de rechterschouder bereikt, met de rug van de vuist naar voren. De linkerelleboog is gebogen in een hoek van negentig graden en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam. MIGI-ZENKUTSU-DACHI HIDARI-CHUDAN-SOTO-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: Vanuit de blokkeerpositie moet de rechtervuist direct naar de rechterkant van de heup worden teruggetrokken.

VIJFDE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE

Houd de houding onveranderd, beweeg de rechtervuist vanuit de buurt van de linkerkant van de heup naar de voorkant van de rechterschouder, cirkelt buiten de linkerenelleboog en vormt een kruis met beide polsen, brengt de rechteronderarm omhoog in een cirkelvormige beweging totdat de rechtervuist de voorkant van de rechterschouder bereikt, met de rug van de vuist naar voren. De rechterelleboog is gebogen in een hoek van negentig graden en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam. Tegelijkertijd trekt de linkerhand terug, draait de vuist naar buiten en borstelt de linkerenelleboog tegen de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerkant van de heup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Er moet een gevoel zijn dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. MIGI-ZENKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De vierde beweging moet snel worden gevolgd door de vijfde beweging.

ZESDE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

MIGI-GEDAN-SUKUI-UKE

MIGI-CHUDAN-SOTO-UKE

Stel het linkervoet in als het ondersteunende been, houd de linkervuist op de linkerkant en breng de rechtervoet naast de linkervoet. Tegelijkertijd blokkeer je met de buitenkant van de rechterpols in een neerwaartse veger langs de rechterkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar beneden gericht. SUKUI-UKE wordt zo uitgevoerd. Schuif de rechtervoet naar voren, in de richting van rechts. Tegelijkertijd strek je de rechterarm uit, til je de arm op totdat deze parallel is aan de grond, met de rug van de vuist naar achteren gericht. Draai vervolgens de heupen tegen de klok in en vorm MIGI-ZENKUTSU-DACHI. De rechterelleboog is half gebogen en in een cirkelvormige beweging breng je de rechtervuist naar de voorkant van de linkerschouder, met de rug van de vuist naar voren. De rechterelleboog is gebogen in een hoek van negentig graden en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam. MIGI-CHUDAN-SOTO-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: Breng de rechtervoet naar de linkervoet en dan naar rechts, teken een halve cirkel. Beweeg de rechtervoet en de rechtervuist samen zonder de hoogte van de heupen te veranderen en plaats de rechtervoet achter de hiel van het ondersteunende been van de tegenstander.

Betekenispunt: Blokkeer de trap van een tegenstander die vanaf de rechterkant komt met een vegende beweging (SUKUI-UKE), strek dan de rechterarm uit en breng deze omhoog totdat de arm parallel is aan de grond, met het gevoel het been van de tegenstander omhoog te brengen, en draai de arm naar binnen met het gevoel de tegenstander uit balans te brengen.

ZEVENDE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE

Houd de houding onveranderd. De linker vuist, van vóór de rechterheup, beweegt naar voren naar de linkerschouder, passeert buiten de rechterelleboog en vormt een kruis met beide polsen. Breng de linkeronderarm omhoog in een cirkelvormige beweging totdat de linker vuist de voorkant van de linkerschouder bereikt, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. De linkse elleboog is gebogen in een rechte hoek en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam. Trek tegelijkertijd de rechter vuist terug, draai de vuist naar buiten en laat de rechter onderarm langs de rechterkant van het lichaam strijken totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. De linkerschouder wordt naar voren geduwd en de rechterschouder wordt naar achteren getrokken terwijl de vuisten worden verplaatst, zodat GYAKU-HANMI wordt gevormd. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De zesde beweging moet snel worden gevolgd door de zevende beweging.

ACHTSTE BEWEGING

HACHIJI-DACHI

RYOKEN-MIGI-KOSHI-KAMAE

Met het rechterbeen als steunbeen, kijk naar links, in de richting van de voorkant (SHOMEN), en strek het rechterbeen uit, waardoor een iets breder HACHIJI-DACHI ontstaat. Plaats tegelijkertijd de linker vuist bovenop de rechter vuist met de achterkant van de linker vuist naar voren gericht en de achterkant van de rechter vuist naar beneden gericht, waardoor RYOKEN-MIGI-KOSHI-KAMAE ontstaat.

Opmerking: Deze beweging is snel maar getemperd met gladheid. HACHIJI-DACHI is iets breder dan normaal.

NEGENDE BEWEGING

HACHIJI-DACHI

HIDARI-TATE-SHUTO-CHUDAN-UKE

Houd de houding en de positie van de rechter vuist onveranderd, open de linker vuist tot een meshand en breng de linker meshand langzaam in een cirkelvormige beweging naar voren bij de linkerschouder, de linkerelleboog uitstrekken en de pols naar buiten buigen, met de achterkant van de hand naar achteren gericht. HIDARI-TATE-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Deze beweging moet langzaam en krachtig worden uitgevoerd. HACHIJI-DACHI is iets breder dan normaal.

Betekenispunt: Blokkeer met de linkerhand een stoot op borsthoogte (CHUDAN) van een tegenstander op de haak van de schouder van de tegenstander. In werkelijkheid moet deze blokkade worden uitgevoerd met de linkervoet tussen de benen van de tegenstander.

TIENDE BEWEGING

HACHIJI-DACHI

UKEN-CHUDAN-ZUKI

SAKEN-HIDARI-KOSHI

Houd de houding onveranderd, trek de linker vuist stevig naar achteren, draai de vuist naar buiten en strijk met de linker onderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist naar borsthoogte (CHUDAN), strijkt met de rechter onderarm langs de rechterkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. UKEN-CHUDAN-ZUKI SAKEN-HIDARI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: HACHIJI-DACHI is iets breder dan normaal.

Punt: Trek de linker vuist terug met het gevoel een tegenstander dicht bij het lichaam te grijpen.

ELFDE BEWEGING

HIDARI-HIZAKUTSU

MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE

Houd beide voeten en de positie van de linker vuist onveranderd, draai de heupen naar links en trek de linkerschouder naar achteren. Gebruik de rechterelleboog als draaipunt en breng in een cirkelvormige beweging de rechteronderarm omhoog vanaf de linksonderkant van het lichaam naar voren bij de rechterschouder, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. De rechterelleboog is gebogen in een rechte hoek en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam. Tegelijkertijd, terwijl het rechterbeen is uitgestrekt en de linkerknie is gebogen, wijzen beide grote tenen naar links onder een hoek, wordt de rechterschouder naar buiten geduwd en draait het bovenlichaam naar links. HIDARI-HIZAKUTSU MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De tiende beweging moet snel worden gevolgd door de elfde beweging.

TWAALFDE BEWEGING

HACHIJI-DACHI

SAKEN-CHUDAN-ZUKI

UKEN-MIGI-KOSHI

Houd beide voeten onveranderd, strek het link been uit, draai het bovenlichaam in de richting van de voorkant (SHOMEN) en vorm een ​​iets breder HACHII-DACHI. Trek tegelijkertijd de rechtervuist stevig naar achteren, draai de vuist naar buiten en strijk met de rechter onderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de linker vuist naar borsthoogte (CHUDAN), strijkt met de linker onderarm langs de linkerkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. SAKEN-CHUDAN-ZUKI UKEN-MIGI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: HACHIJI-DACHI is iets breder dan normaal.

Punt: Trek de rechter vuist terug met het gevoel een tegenstander dicht bij het lichaam te grijpen.

DERTIENDE BEWEGING

MIGI-HIZAKUTSU

HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE

Houd beide voeten en de positie van de rechter vuist onveranderd, draai de heupen naar rechts en trek de rechterschouder naar achteren. Gebruik de linkerelleboog als draaipunt en breng in een cirkelvormige beweging de linkeronderarm omhoog vanaf de rechteronderkant van het lichaam naar voren bij de linkerschouder, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. De linkerelleboog is gebogen in een rechte hoek en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam. Tegelijkertijd, terwijl het link been is uitgestrekt en de rechterknie is gebogen, wijzen beide grote tenen naar rechts onder een hoek, wordt de linkerschouder naar buiten geduwd en draait het bovenlichaam naar rechts. HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De twaalfde beweging moet snel worden gevolgd door de dertiende beweging.

VEERTIENDE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Houd de linkervoet op zijn plaats, schuif de rechtervoet naar links, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Plaats tegelijkertijd de rechter meshand boven en iets voor de linkerschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de linker meshand schuin naar beneden en naar rechts van het lichaam, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de rechter meshand naar beneden tot het niveau van de rechterschouder met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht. Tegelijkertijd trek de linker meshand naar achteren totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De linker meshand moet parallel aan de grond zijn met de achterkant van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de rechterkant van de borst. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

VIJFTIENDE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Schuif de linkervoet naar voren in de richting van de voorkant (SHOMEN). Plaats tegelijkertijd de linker meshand boven en iets voor de rechterschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de rechter meshand schuin naar beneden, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de linker meshand naar beneden tot het niveau van de linkerschouder met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht. Tegelijkertijd trek de rechter meshand naar achteren totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De rechter meshand moet parallel zijn aan de grond met de achterkant van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ZESTIENDE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Schuif de rechtervoet naar voren in de richting van de voorkant (SHOMEN). Plaats tegelijkertijd de rechter meshand boven en iets voor de linkerschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de linker meshand schuin naar beneden, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de rechter meshand naar beneden tot het niveau van de rechterschouder met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht. Tegelijkertijd trek de linker meshand naar achteren totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De linker meshand moet parallel zijn aan de grond met de achterkant van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de rechterkant van de borst. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ZEVENTIENDE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Schuif de rechtervoet één stap naar achteren. Plaats tegelijkertijd de linker meshand boven en iets voor de rechterschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de rechter meshand schuin naar beneden, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de linker meshand naar beneden tot het niveau van de linkerschouder met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht. Tegelijkertijd trek de rechter meshand naar achteren totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De rechter meshand moet parallel zijn aan de grond met de achterkant van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. MIGI-KOKUTSU-DACHI-HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ACHTIENDE BEWEGING

HIDARI-ASHI-ZENKUTSU

RYOSHO-CHUDAN-TSUKAMI-UKE

Zonder de positie van beide voeten te veranderen, plaats het rechterbeen als het ondersteunende been en draai de heupen tegen de klok in terwijl je het rechterbeen uitstrekt en de linkerknie buigt. De rechterschouder wordt naar buiten geduwd, wat GYAKU-HANMI vormt. Tegelijkertijd, teken een halve cirkel en breng de rechterhand onder de linkerhand, de hand uitstekend naar de voorkant van de linkerhand, zodat de linker vingertoppen heel dicht bij de rechterpols zijn. Buig beide ellebogen lichtjes, houd de oksels en ellebogen strak, met de achterkant van beide handen naar boven gericht, en de rechterelleboog op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam. HIDARI-ASHI-ZENKUTSU RYOSHO-CHUDAN-TSUKAMI-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Deze beweging moet langzaam en krachtig worden uitgevoerd.

Referentiepunt: Blokkeer een stoot op borsthoogte (CHUDAN) van de tegenstander met de linker messenhand en breng onmiddellijk de rechterhand van onderen om de arm van de tegenstander vast te pakken. In deze KATA beweegt de linkerhand niet wanneer de rechterhand voor de linkerhand wordt gehouden. In werkelijkheid kan de linkerhand echter ook de arm van de tegenstander grijpen door deze voor de rechterhand uit te steken, zodat er een uitwisseling van de blokkering met de rechterhand is (MEMOIRS FROM MR. FUNAKOSHI's LESSONS).

Referentiepunt: Houd beide voeten plat op de grond en duw de hielen naar buiten. (BEST KARATE)

NEGENTIENDE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

RYOSHO-TSUKAMIYOSE

MIGI-SOKUTO-GEDAN-KEKOMI

KIAI

Hef het rechterbeen hoog op in de gecreëerde ruimte tussen de armen. Maak tegelijkertijd vuisten en trek de vuisten scherp zij aan zij omhoog ter hoogte van de rechter tepel, met de achterkant van beide vuisten naar boven gericht, en stoot het rechterbeen naar beneden met de buitenrand van de rechtervoet. De stoot is gericht op iets boven het heupbeen. KIAI aan het einde van deze beweging. HIDARI-ASHI-DACHI RYOSHO-TSUKAMIYOSE MIGI-SOKUTO-GEDAN-KEKOMI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De actie van de armen en benen moet tegelijkertijd en met grote kracht worden uitgevoerd.

Punt: Maak vuisten en trek de vuisten zij aan zij omhoog, met het gevoel een vuist te grijpen die naar je toe slaat, en trek de vuist dicht bij het lichaam.

Referentiepunt: Breng idealiter het rechterbeen zo hoog als het gezicht, met de voet op de hoogte van de handen, en stoot de trap schuin naar beneden. (BEST KARATE)

TWINTIGSTE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Trekt de rechter stotende voet terug, kijk naar links, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN), en open beide vuisten tot messenhand, waarbij de linker messenhand aan de bovenkant en iets voor de rechterschouder wordt geplaatst, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de rechter messenhand schuin naar beneden gericht en naar de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Terwijl de rechtervoet landt en MIGI-KOKUTSU-DACHI vormt, breng de linker messenhand naar beneden tot het niveau van de linkerschouder, met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de hand licht naar boven gericht. Tegelijkertijd trekt de rechter messenhand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht bereikt (SUIGETSU). De rechter messenhand moet parallel aan de grond zijn met de achterkant van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

EENENTWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Schuif de rechtervoet naar voren in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Plaats tegelijkertijd de rechter messenhand boven en iets voor de linker schouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de linker messenhand schuin naar beneden gericht, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de rechter messenhand naar beneden tot het niveau van de rechterschouder, met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de hand licht naar boven gericht. Tegelijkertijd trekt de linker messenhand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht bereikt (SUIGETSU). De linker messenhand moet parallel aan de grond zijn met de achterkant van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de rechterkant van de borst. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

TWEEENTWINTIGSTE BEWEGING

HEISOKU-DACHI

MOROTE-JODAN-AGE-UKE

Zonder de positie van de linkervoet te veranderen, breng de rechtervoet naar de linkervoet. Tegelijkertijd, trek beide vuisten omhoog voor het voorhoofd. De afstand tussen elke vuist en het voorhoofd is ongeveer één vuist, met de achterkant van beide vuisten naar achteren gericht. HEISOKU-DACHI MOROTE-JODAN-AGE-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: 1. Na de vorige beweging moet deze beweging niet langzaam worden uitgevoerd, maar op normale snelheid.

2. De actie van de armen en benen moet gelijktijdig worden uitgevoerd.

Het bovenlichaam mag niet naar de zijkant worden gekanteld, maar recht naar voren gericht blijven.

Referentiepunt: Er moet een gevoel zijn van het blokkeren van een dubbele stoot op gezichtshoogte (JODAN-MOROTE-ZUKI) van de tegenstander met beide polsen. (KARATE-DO KYOHAN)

DRIEENTWINTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

RYO-KENTSUI-CHUDAN-HASAMI-UCHI

Houd de positie van de linkervoet ongewijzigd en schuif de rechtervoet naar voren. Tegelijkertijd, trek beide vuisten één vuistbreedte uit elkaar en trek een halve cirkel, met de achterkant van de vuisten naar buiten gericht, sla naar elke kant van de buik, met de achterkant van de vuisten nu naar beneden gericht. MIGI-ZENKUTSU-DACHI RYO-KENTSUI-CHUDAN-HASAMI-UCHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: 1. De rechtervoet stampt niet naar voren, maar schuift naar voren. 2. De actie tussen de tweeëntwintigste en de drieëntwintigste beweging moet snel worden uitgevoerd zonder te pauzeren. De volgorde van de handen en voeten wordt tegelijkertijd voltooid.

Als de vuisten te ver uit elkaar worden getrokken, kan dit de tegenstander de kans geven om terug te slaan met dezelfde slagtechniek. Voorzichtigheid is dus geboden.

Trek beide vuisten uit elkaar met het gevoel ze uit elkaar te scheuren.

Punt: Sla naar elke kant van de buik van de tegenstander, met het gevoel het lichaam in een schaarachtige beweging te vangen.

VIERENTWINTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

YORI-ASHI UKEN-CHUDAN-ZUKI SAKEN-HIDARI-KOSHI

Houd de houding ongewijzigd, gebruik de rechtervoet als het punt van voortstuwing en schuif beide voeten samen naar voren (YORI-ASHI). Tegelijkertijd, vanaf de drieëntwintigste beweging, trek de linker vuist terug, strijk de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist naar het borstniveau (CHUDAN), waarbij de vuist naar binnen draait terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. MIGI-ZENKUTSU-DACHI YORI-ASHI UKEN-CHUDAN-ZUKI SAKEN-HIDARI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

VIJFENTWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-ZENKUTSU

SASHO-JODAN-NAGASHI-UKE MIGI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI

HEISOKU-DACHI

MIGI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE

HIDARI-SOKUMEN-GEDAN-UKE

Plaats het rechterbeen als het ondersteunende been, draai naar links en kijk achterom, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Open beide vuisten en plaats de linkerhand aan de linkerkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de palm van de linkerhand naar beneden. Plaats tegelijkertijd de rechterhand naast het rechteroor, met de palm van de rechterhand naar voren gericht. Beweeg de linkerhand naar de bovenkant van de rechterschouder, met de palm van de linkerhand naar binnen gericht. Verplaats tegelijkertijd de rechterhand naar de linkerkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de palm van de rechterhand naar boven gericht. SASHO-JODAN-NAGASHI-UKE MIGI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Breng de linkervoet naast de rechtervoet en vorm HEISOKU-DACHI. Beide handen sluiten tot vuisten en, met het gevoel alsof ze van elkaar worden losgewrikt, beweegt de rechtervuist van de linkerkant van het onderste deel van de buik (GEDAN) naar de rechterkant van het gezicht (JODAN), de rechteronderarm stijgt verticaal, met de vuist iets boven de achterkant van het hoofd, de rechterelleboog op schouderhoogte, de achterkant van de vuist naar achteren gericht. De linker vuist beweegt van de bovenkant van de rechterschouder naar de linkerkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de linkerelleboog op een vuist en een half afstand van de linkerkant van het lichaam, de achterkant van de vuist naar boven gericht. MIGI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE HIDARI-SOKUMEN-GEDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Deel 1 moet snel worden uitgevoerd en deel 2 moet langzaam en krachtig worden uitgevoerd, waarbij de beweging van handen en voeten samen wordt voltooid.

ZESENTWINTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

MIGI-SOKUMEN-MIGI-GEDAN-BARAI

Plaats het linkervoet als het ondersteunende been, hef de rechterknie dicht bij het lichaam op en draai het lichaam tegen de klok in in de richting van de voorkant (SHOMEN), stamp de rechtervoet neer en vorm KIBA-DACHI. Trek tegelijkertijd de linker vuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerbil bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd, vanuit de positie van de vijfentwintigste beweging, breng de rechteronderarm recht naar beneden voor de rechterkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de rechterelleboog op een afstand van één vuist en een half van de rechterkant van het lichaam, de achterkant van de vuist naar boven gericht. MIGI-SOKUMEN-MIGI-GEDAN-BARAI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Deze beweging moet snel worden uitgevoerd, in een continue beweging, waarbij de actie van de benen en armen samen wordt voltooid.

ZEVENENTWINTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

HIDARI-TEKUBI-HIDARI-SOKUMEN-CHUDAN-KAKE-UKE

UKEN-MIGI-KOSHI

Houd de houding ongewijzigd, kijk naar links, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Open de linkerhand, steek beide onderarmen over voor de bovenkant van de buik, met de rechteronderarm boven de linkeronderarm, de achterkant van beide vuisten naar boven gericht. Beweeg de linkerarm in een cirkelvormige beweging van onder de rechterelleboog, strek de arm uit naar de linkerkant van het lichaam, op borsthoogte (CHUDAN), met de achterkant van de hand naar achteren gericht. Trek tegelijkertijd de rechtervuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. HIDARI-TEKUBI-HIDARI-SOKUMEN-CHUDAN-KAKE-UKE UKEN-MIGI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De handen moeten langzaam en krachtig worden getrokken alsof je een boog spant.

ACHTENTWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

SASHO-NI-MIGI-CHUDAN-MIKAZUKI-GERI

KIBA-DACHI

SASHO-NI-MIGI-MAE-ENPI

Houd de positie van de rechtervuist ongewijzigd, zet het linkerbeen als het ondersteunende been en draai de heupen tegen de klok in, til de rechtervoet hoog op, cirkel naar de linkerkant in een maansikkelachtige beweging en raak met de zool van de rechtervoet de palm van de linkerhand aan. SASHO-NI-MIGI-CHUDAN-MIKAZUKI-GERI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Trap tegen de palm van de linkerhand zonder de positie van de linkerhand te veranderen.

SASHO-NI geeft aan waar de slag naartoe is gericht, namelijk naar de palm van de linkerhand.

Land de schoppende voet naar voren en vorm KIBA-DACHI. Tegelijkertijd raak de linkerhand met de rechterelleboog, strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam en draai naar binnen terwijl de rechterelleboog voor de borst beweegt, de rechtervuist eindigt op het niveau van de linker tepel, met de achterkant van de rechtervuist naar boven gericht. SASHO-NI-MIGI-MAE-ENPI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: SASHO-NI geeft aan waar de slag naartoe is gericht, namelijk naar de palm van de linkerhand.

NEGENENTWINTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

MIGI-GEDAN-UKE HIDARI-ZENWAN-MUNE-MAE-KAMAE

Houd de houding ongewijzigd, breng de rechteronderarm naar beneden voor de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. Tegelijkertijd, terwijl in positie, maak een vuist met de linkerhand en plaats de linker vuist aan de binnenkant van de rechterelleboog, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. MIGI-GEDAN-UKE HIDARI-ZENWAN-MUNE-MAE-KAMAE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Deze beweging wordt uitgevoerd met de intentie om de zonnevlecht (SUIGETSU) te beschermen.

DERTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

HIDARI-GEDAN-UKE MIGI-ZENWAN-MUNE-MAE-KAMAE

Houd de houding ongewijzigd en beide ellebogen op hun plaats, breng de linkeronderarm naar beneden voor de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. Tegelijkertijd, breng de rechtervuist omhoog langs de buitenkant van de linkeronderarm totdat de vuist de binnenkant van de linkerelleboog raakt, de rechteronderarm eindigt voor de zonnevlecht (SUIGETSU), met de achterkant van de vuist naar voren gericht. HIDARI-GEDAN-UKE MIGI-ZENWAN-MUNE-MAE-KAMAE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

EENENDERTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

MIGI-GEDAN-UKE HIDARI-ZENWAN-MUNE-MAE-KAMAE

Houd de houding ongewijzigd en beide ellebogen op hun plaats, breng de rechteronderarm naar beneden voor de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. Tegelijkertijd, breng de linker vuist omhoog langs de buitenkant van de rechteronderarm totdat de vuist de binnenkant van de rechterelleboog raakt, de linkeronderarm eindigt voor de zonnevlecht (SUIGETSU), met de achterkant van de vuist naar voren gericht. MIGI-GEDAN-UKE HIDARI-ZENWAN-MUNE-MAE-KAMAE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

TWEEËNDERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-ZENKUTSU

RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE

Houd beide voeten op hun plaats terwijl je beide voeten met de klok mee draait en strek het link been terwijl de rechterknie gebogen is, gericht naar rechts, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Tegelijkertijd, trek de linker vuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerbil bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht, en de rechter vuist bovenop de linker vuist, met de achterkant van de rechter vuist naar voren gericht. MIGI-ASHI-ZENKUTSU RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Deze beweging wordt snel uitgevoerd en het bovenlichaam is half naar voren gericht (HANMI).

DRIEËNDERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-ZENKUTSU

SAKEN-JODAN-UKEN-GEDAN-YAMA-ZUKI

Houd beide voetenpositie onveranderd en beide ellebogen gebogen, breng de linker vuist naar voren en boven het voorhoofd, strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. Tegelijkertijd, breng de rechterelleboog dicht bij de rechterheup, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Beide vuisten moeten tegelijkertijd eindigen op eenzelfde verticale lijn, met de linker vuist op gezichtsniveau (JODAN) en de rechter vuist op het niveau van het onderste deel van de buik (GEDAN). MIGI-ASHI-ZENKUTSU SAKEN-JODAN-UKEN-GEDAN-YAMA-ZUKI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: YAMA-ZUKI betekent "bergstoot" in het Japans en deze techniek ontleent zijn naam aan de gelijkenis met het Japanse schriftteken voor "berg".

Punt: Het blokkeren en afwenden van de stoot van een tegenstander naar gezichtsniveau (JODAN) van binnenuit met de linkeronderarm kan als optie worden gebruikt. Sla tegelijkertijd op het gebied net boven de bovenlip, tussen de neus en de mond (JINCHU), met de linker vuist en val het onderste deel van de buik net onder de navel (MYOIJO) aan met een rechte stoot, met de achterkant van de vuist naar beneden (URA-ZUKI), waarbij de rechterschouder naar binnen wordt gebracht om de positie van IRIMI te vormen.

Referentiepunt: Een tegenstander grijpt het haar vast en terwijl je een oog op de tegenstander houdt, sla je het gebied net boven de bovenlip (JINCHU) en de buik tegelijkertijd met beide vuisten. (KARATE-DO KYOHAN)

VIERENDERTIGSTE BEWEGING

HEISOKU-DACHI

RYOKEN-MIGI-KOSHI-KAMAE

Breng de rechtervoet naast de linkervoet en vorm HEISOKU-DACHI. Tegelijkertijd trek je de rechter vuist terug, strijk je met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht, en plaats je de linker vuist bovenop de rechter vuist met de achterkant van de linker vuist naar voren gericht. RYOKEN-MIGI-KOSHI-KAMAE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Het bovenlichaam staat niet schuin opzij (HANMI), maar is gericht naar de achterkant (URA-SHOMEN). De beweging van handen en voeten moet langzaam en tegelijkertijd worden uitgevoerd.

VIJFENDERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-ZENKUTSU

UKEN-JODAN-SAKEN-GEDAN-YAMA-ZUKI

Til de linkerknie dicht bij het lichaam op en stomp de linkervoet naar beneden. Tegelijkertijd buig je de linkerknie en strek je het rechterbeen, waarbij je de positie van IRIMI vormt. Houd beide ellebogen gebogen, breng de rechter vuist naar voren en boven het voorhoofd, strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. Tegelijkertijd breng je de linkerelleboog dicht bij de linkerheup, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Beide vuisten moeten tegelijkertijd eindigen op eenzelfde verticale lijn, met de rechter vuist op gezichtsniveau (JODAN) en de linker vuist op het niveau van het onderste deel van de buik (GEDAN). HIDARI-ASHI-ZENKUTSU UKEN-JODAN-SAKEN-GEDAN-YAMA-ZUKI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Punt: Stamp de linkervoet neer met het gevoel van stevig trappen op de voet van een tegenstander.

ZESENDERTIGSTE BEWEGING

HEISOKU-DACHI

RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE

Breng de linkervoet naast de rechtervoet en vorm HEISOKU-DACHI. Tegelijkertijd trek je de linkervuist terug, strijk je met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht, en plaats je de rechtervuist bovenop de linkervuist, met de achterkant van de rechtervuist naar voren gericht. RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Het bovenlichaam staat niet schuin opzij (HANMI), maar is gericht naar de achterkant (URA-SHOMEN). De beweging van handen en voeten moet langzaam en tegelijkertijd worden uitgevoerd.

ZEVENENDERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-ZENKUTSU

SAKEN-JODAN-UKEN-GEDAN-YAMA-ZUKI

Til de rechterknie dicht bij het lichaam op en stomp de rechtervoet naar beneden. Tegelijkertijd buig je de rechterknie en strek je het linkerbeen, waarbij je de positie van IRIMI vormt. Houd beide ellebogen gebogen, breng de linker vuist naar voren en boven het voorhoofd, strijk met de linkeronderarm langs de rechterkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. Tegelijkertijd breng je de rechterelleboog dicht bij de rechterheup, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Beide vuisten moeten tegelijkertijd eindigen op eenzelfde verticale lijn, met de linker vuist op gezichtsniveau (JODAN) en de rechter vuist op het niveau van het onderste deel van de buik (GEDAN). MIGI-ASHI-ZENKUTSU SAKEN-JODAN-UKEN-GEDAN-YAMA-ZUKI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Punt: Stamp de rechtervoet neer met het gevoel van stevig trappen op de voet van een tegenstander.

ACHTENDERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-HIZAKUTSU

MIGI-GEDAN-SUKUI-UKE

Stel het rechterbeen in als het ondersteunende been, kijk achterom in de richting van de voorkant (SHOMEN) en draai het lichaam tegen de klok in, verschuif de linkervoet naar de linkerkant van de rechtervoet, de voeten in een rechte lijn en in een langere positie. Tegelijkertijd, strek het rechterbeen en buig de linkerknie, breng de rechter vuist naar beneden in een grote zwaaibeweging van boven de rechterkant van het lichaam naar voren naar het onderste deel van de buik (GEDAN), met de achterkant van de vuist naar voren gericht. De rechteronderarm draait dan naar buiten, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd trek je de linker vuist terug, draai je de vuist naar buiten en strijk je met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd draai je stevig de heupen naar links, duwt de rechterschouder naar voren en trekt de linkerschouder volledig naar achteren. HIDARI-HIZAKUTSU MIGI-GEDAN-SUKUI-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Tijdens de draaibeweging van de rechteronderarm mag de rechter vuist niet hoger zijn dan de rechterelleboog, anders zal de arm in het pad van de trap van de tegenstander komen. Door de rechterelleboog als draaipunt te nemen en de rechteronderarm snel naar buiten te draaien, moet de rechter vuist lager zijn dan de rechterelleboog, zodat het been van de tegenstander dat trapt naar buiten kan worden afgebogen.

Punt: Terwijl de heupen roteren, gebruik het binnenste aspect van de rechterpols, met de achterkant van de vuist naar boven gericht, om het been van de tegenstander dat naar het onderste deel van de buik (GEDAN) trapt, op enkelniveau te blokkeren.

NEGENENDERTIGSTE BEWEGING

MIGI-HIZAKUTSU

HIDARI-GEDAN-SUKUI-UKE

Houd de voeten onveranderd en breng de linker vuist naar beneden in een grote zwaaiende beweging vanaf de bovenste linkerzijde van het lichaam naar het niveau van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de achterkant van de vuist naar voren gericht. De linkeronderarm draait dan naar buiten, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd trek je de rechter vuist terug, draai je de vuist naar buiten en strijk je met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Draai tegelijkertijd de heupen stevig met de klok mee, zodat de linker schouder naar voren wordt geduwd en de rechterschouder volledig naar achteren wordt getrokken. Het linkerbeen is uitgestrekt en de rechterknie is gebogen. MIGI-HIZAKUTSU HIDARI-GEDAN-SUKUI-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Punt: Terwijl de heupen roteren, gebruik het binnenste aspect van de linkerpols, met de achterkant van de vuist naar boven gericht, om op enkelniveau het been van de tegenstander dat trapt naar het voorste deel van het onderste deel van de buik (GEDAN) te blokkeren.

VEERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Houd de positie van het bovenlichaam onveranderd, verschuif de linkervoet onder het lichaam en schuif de rechtervoet onder een hoek naar rechts. Plaats tegelijkertijd de rechter meshand boven en iets voor de linker schouder, met de rug van de hand naar buiten gericht, en de linker meshand schuin naar beneden en naar de rechterkant van het lichaam, met de rug van de hand naar boven gericht. Breng de rechter meshand naar beneden tot op het niveau van de rechterschouder, met de rechter elleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de rug van de hand iets naar boven gericht. Trek tegelijkertijd de linker meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De linker meshand moet parallel aan de grond zijn, met de rug van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de rechterkant van de borst. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

EENENVEERTIGSTE BEWEGING

MIGI-TE-MIGI-ASHI-UHO-E

Houd de positie van het rechterbeen en de rechterarm onveranderd, stel het linkerbeen in als het ondersteunende been en draai het lichaam met de klok mee negentig graden, verschuif de rechtervoet en de rechterhand naar rechts. Kijk naar links, onder een hoek.

Opmerking: Deze beweging moet langzaam en krachtig worden uitgevoerd.

Betekenis Punt: Vanaf de veertigste beweging, waarin de pols van de tegenstander werd geblokkeerd, wordt dit gevolgd door het grijpen van de pols en het uit balans brengen van de tegenstander.

Referentiepunt: In de veertigste beweging, breng de linkervoet naar het midden van het lichaam en schuif de rechtervoet in de richting van de voorkant (SHOMEN), waarbij HIDARI-KOKUTSU-DACHI en MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE worden gevormd. Vervolgens, in de eenenveertigste beweging, stel het linkerbeen in als het ondersteunende been, kijk naar links onder een hoek en houd de linkerhand en het linkerbeen in positie, verschuif naar een hoek van negentig graden. (KARATE-DO KYOHAN)

TWEEËNVEERTIGSTE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

KIAI

Verschuif de rechtervoet ongeveer een halve stap naar binnen, naar waar de gereedpositie (YOI) zou moeten zijn, en schuif de linkervoet naar links onder een hoek. Plaats tegelijkertijd de linker meshand boven en iets voor de rechter schouder, met de rug van de hand naar buiten gericht, en de rechter meshand schuin naar beneden en naar de linkerkant van het lichaam, met de rug van de hand naar boven gericht. Breng de linker meshand naar beneden tot op het niveau van de linkerschouder, met de linker elleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam, met de rug van de hand iets naar boven gericht. Trek tegelijkertijd de rechter meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De rechter meshand moet parallel aan de grond zijn, met de rug van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. KIAI aan het einde van deze beweging. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

NAORE (Commando)

HEISOKU-DACHI

SASHO-UKEN-KAFUKUBU-MAE

Terwijl de rechtervoet op zijn plaats blijft, beweegt de linkervoet terug langs de rechtervoet, terug naar de YOI-positie.

REI MUSUBI-DACHI

Plaats beide handen aan elke kant van het lichaam, vorm MUSUBI-DACHI en buig voorover.