Kata Info Detail
HEIAN GODAN
HEIAN GODAN (23 bewegingen)
REI
MUSUBI-DACHI
Buig voorover in MUSUBI-DACHI.
YOI (Gereedheidshouding)
Beweeg eerst het linkerbeen en vervolgens het rechterbeen om HACHIJI-DACHI te vormen. Maak tegelijkertijd vuisten met beide handen en plaats ze voor de dijen, met de achterkant van de vuisten naar voren gericht.
EERSTE BEWEGING
MIGI-KOKUTSU-DACHI
HIDARI-SOKUMEN-HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE
Zet het rechterbeen als ondersteunend been en schuif het linkerbeen naar links. Steek tegelijkertijd beide onderarmen over voor de buik, met de rechteronderarm boven de linker, de achterkant van beide vuisten naar boven gericht. De linker vuist, vanuit de rechterheup, beweegt naar de linkerkant van de linkerschouder, cirkelend buiten de rechteronderarm met de linkerelleboog gebogen in een hoek van negentig graden en op een afstand van anderhalve vuist van het linkerlichaam, met de achterkant van de vuist naar buiten gericht, naar links. Trek tegelijkertijd de rechtervuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Er moet een gevoel zijn van beide vuisten die elkaar uit elkaar trekken. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SOKUMEN-HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
TWEEDE BEWEGING
MIGI-KOKUTSU-DACHI
MIGI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI
Houd de houding ongewijzigd en trek de linker vuist stevig terug, strijk met de linker onderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Drijf tegelijkertijd de rechter vuist naar de linkerkant van de borst (CHUDAN) terwijl je het bovenlichaam naar links draait, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. MIGI-KOKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De eerste en de tweede bewegingen moeten snel worden uitgevoerd, in een continue beweging.
DERDE BEWEGING
HEISOKU-DACHI
HIDARI-ZENWAN-MIZUNAGARE-NO-KAMAE
Houd de positie van het linkervoet ongewijzigd, breng de rechtervoet samen met de linkervoet en vorm HEISOKU-DACHI. Kijk tegelijkertijd naar rechts, trek de rechtervuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de rechter onderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de linker vuist naar voren, strijkt met de linker onderarm langs de linkerkant van het lichaam en verandert dan van richting naar rechts, buigt de linkerelleboog in een hoek van negentig graden en draait de vuist naar binnen, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. De linker onderarm eindigt voor het solar plexus (SUIGETSU) en moet parallel aan de borst zijn op een afstand van ongeveer twee vuisten uit elkaar. De linker vuist is gelijk met de rechterkant van het lichaam en iets lager dan de linkerknie. HIDARI-ZENWAN-MIZUNAGARE-NO-KAMAE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De bewegingen van het gezicht, de handen en de voeten moeten samen langzaam worden uitgevoerd.
VIERDE BEWEGING
HIDARI-KOKUTSU-DACHI
MIGI-SOKUMEN-MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE
Houd de positie van het linkervoet ongewijzigd, schuif het rechterbeen naar rechts. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist, vanuit de voorkant van de linkerkant, naar de rechterkant van de rechterschouder, cirkelend buiten de linkeronderarm, met de rechterelleboog gebogen in een hoek van negentig graden en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de vuist naar buiten gericht, naar rechts. Trek tegelijkertijd de linker vuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerknie bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Er moet een gevoel zijn van beide vuisten die elkaar uit elkaar trekken. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-SOKUMEN-MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
VIJFDE BEWEGING
HIDARI-KOKUTSU-DACHI
HIDARI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI
Houd de houding ongewijzigd, trek de rechtervuist stevig terug, strijk met de rechter onderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd drijf de linker vuist naar de linkerkant van de borst (CHUDAN) terwijl je het bovenlichaam naar rechts draait, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. HIDARI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De vierde en vijfde bewegingen moeten snel worden uitgevoerd, in een continue beweging.
ZESDE BEWEGING
HEISOKU-DACHI
MIGI-ZENWAN-MIZUNAGARE-NO-KAMAE
Houd de positie van de rechtervoet ongewijzigd, breng de linkervoet samen met de rechtervoet en vorm HEISOKU-DACHI. Tegelijkertijd kijk in de richting van de voorkant (SHOMEN), trek de linker vuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de linker onderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerknie bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de rechter vuist naar voren met de rechter onderarm langs de rechterkant van het lichaam en verandert dan van richting naar links, buigt de rechterelleboog in een hoek van negentig graden en draait de vuist naar binnen, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. De rechter onderarm eindigt voor het solar plexus (SUIGETSU) en moet parallel aan de borst zijn op een afstand van ongeveer twee vuisten uit elkaar. De rechter vuist is gelijk met de linkerkant van het lichaam en iets lager dan de rechterknie. MIGI-ZENWAN-MIZUNAGARE-NO-KAMAE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De bewegingen van het gezicht, de handen en de voeten moeten samen langzaam worden uitgevoerd.
ZEVENDE BEWEGING
HIDARI-KOKUTSU-DACHI
MIGI-CHUDAN-MOROTE-UKE
Schuif het rechterbeen naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist omhoog, een boog tekenend totdat de vuist de voorkant van de rechterschouder bereikt met de rechterelleboog gebogen in een hoek van negentig graden. De rechterelleboog eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. Tegelijkertijd breng de linker vuist naar de rechterelleboog, de pink raakt de binnenkant van de rechterelleboog, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Beide vuisten bewegen samen tijdens deze sequentie. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-MOROTE-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
ACHTSTE BEWEGING
HIDARI-ZENKUTSU-DACHI
GEDAN-KOSA-UKE
Zet het rechterbeen als ondersteunend been en schuif het linkerbeen naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Tegelijkertijd kruis beide polsen voor de rechterschouder terwijl de ellebogen ontspannen blijven, met de linker vuist voor de rechter vuist, achterkant van de linker vuist naar voren gericht, en achterkant van de rechter vuist naar buiten gericht, naar rechts. Drijf beide vuisten naar beneden voor het onderste deel van de buik (GEDAN), met de rechter vuist bovenop de linker vuist, achterkant van beide vuisten naar elkaar gericht. Terwijl het iets bredere HIDARI-ZENKUTSU-DACHI wordt gevormd, houd de heupen laag en duw de onderbuik naar voren. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI GEDAN-KOSA-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Punt: Drijf beide vuisten naar beneden voor het onderste deel van de buik (GEDAN), blokkeer het been van een tegenstander bij de schenen in de buurt van de enkel, zodra de trap wordt ingezet.
NEGENDE BEWEGING
HIDARI-ZENKUTSU-DACHI
KAISHO-JODAN-KOSA-UKE
Houd de polsen gekruist, open beide vuisten en beweeg ze omhoog, vanuit de voorkant van de borst naar boven en voor het voorhoofd. De afstand tussen de rechterpols en het voorhoofd is ongeveer één vuist, met de achterkant van de handen naar elkaar gericht. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI KAISHO-JODAN-KOSA-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De achttiende en negentiende bewegingen moeten snel worden uitgevoerd, in een continue beweging. De houding moet worden gehandhaafd als HIDARI-ZENKUTSU-DACHI, maar het voorste been kan iets naar achteren worden getrokken. Betekenis Punt: Blokkeren van de rechtervuist van de tegenstander op gezichtsniveau (JODAN-ZUKI).
Referentiepunt: RYOSHO-JODAN-JUJI-UKE. (BESTE KARATE)
TIENDE BEWEGING
HIDARI-ZENKUTSU-DACHI
RYOSHO-JUJI-CHUDAN-OSAE-UKE
Houd de houding ongewijzigd, ontgrendel beide polsen door de handen naar buiten te bewegen totdat de handpalmen naar elkaar toe wijzen en breng, met de polsen nog steeds tegen elkaar, beide handen naar beneden totdat ze de voorkant van de rechterkant van het lichaam bereiken, met het gevoel van het indrukken van de rand van de palm van de linkerhand (TEISHO), tegen de rand van de palm van de rechterhand (TEISHO). RYOSHO-JUJI-CHUDAN-OSAE-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd. Betekenis Punt: De techniek van OSAE-UKE wordt uitgevoerd tegen de linkerstoot van de tegenstander op borsthoogte (CHUDAN-ZUKI).
ELFDE BEWEGING
HIDARI-ZENKUTSU-DACHI
SAKEN-CHUDAN-ZUKI UKEN-MIGI-KOSHI
Houd de houding ongewijzigd, vanuit de positie van de vorige beweging (OSAE-UKE), maak vuisten met beide handen en drijf de linker vuist naar borsthoogte (CHUDAN), met de achterkant van de vuist naar boven gericht. Tegelijkertijd trek de rechtervuist terug, strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI SAKEN-CHUDAN-ZUKI UKEN-MIGI-KOSHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: SAKEN-CHUDAN-ZUKI kan ook worden gebruikt als stoten en blokkeren tegelijkertijd met dezelfde arm (UKE-ZUKI).
TWAALFDE BEWEGING
MIGI-ZENKUTSU-DACHI
MIGI-CHUDAN-OI-ZUKI
KIAI
Zet het linkerbeen als het ondersteunende been, drijf de heupen naar voren en schuif het rechterbeen naar voren. Tegelijkertijd trek de linker vuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerknie bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist naar borsthoogte (CHUDAN), strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. KIAI aan het einde van deze beweging. MIGI-ZENKUTSU-DACHI = MIGI-CHUDAN-OI-ZUKI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De eenentwintigste en tweeëntwintigste bewegingen moeten snel worden uitgevoerd, in een continue beweging met het gevoel van één enkele uitvoering.
DERTIENDE BEWEGING
KIBA-DACHI
MIGI-SOKUMEN-MIGI-GEDAN-BARAI
Zet het linkerbeen als het ondersteunende been, buig het linkerknie en verschuif de heupen boven het linkervoet. Tegelijkertijd plaats de rechtervuist boven en iets voor de linkerschouder, met de achterkant van de vuist naar buiten gericht, en de linker vuist voor de rechterheup, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. Beweeg de rechtervoet in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN), draai het lichaam tegen de klok in en vorm KIBA-DACHI. Tegelijkertijd trek de linker vuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerknie bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd breng de rechteronderarm naar beneden naar de onderste rechterkant van de buik (GEDAN), met de rechterelleboog op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. MIGI-SOKUMEN-MIGI-GEDAN-BARALI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De richtingsverandering moet snel zijn, en de bewegingen van de voeten en handen moeten natuurlijk volgen, waarbij de heupen op niveau blijven bij het draaien.
VEERTIENDE BEWEGING
KIBA-DACHI
HIDARI-TEKUBI-HIDARI-SOKUMEN-CHUDAN-KAKE-UKE
UKEN-MIGI-KOSHI
Houd de houding ongewijzigd, kijk naar links en open de linkerhand door beide onderarmen voor de bovenkant van de buik te kruisen, met de rechteronderarm bovenop de linkeronderarm, met de achterkant van beide vuisten naar boven gericht. Beweeg de linkerarm in een cirkelvormige beweging van onder de rechterelleboog, strek de arm uit naar de linkerkant van het lichaam, op borsthoogte (CHUDAN), met de achterkant van de hand naar achteren gericht. Tegelijkertijd trek de rechtervuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. KIBA-DACHI HIDARI-TEKUBI-HIDARI-SOKUMEN-CHUDAN-KAKE-UKE UKEN-MIGI-KOSHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De handen moeten langzaam en krachtig worden teruggetrokken, zoals bij het trekken van een boog.
Referentiepunt: Er moet een gevoel zijn van het blokkeren van een aanval op borsthoogte (CHUDAN) vanaf links, met een haakbeweging van de linker pols. (KARATE-DO KYOHAN)
VIJFTIENDE BEWEGING
HIDARI-ASHI-DACHI
SASHO-NI-MIGI-CHUDAN-MIKAZUKI-GERI
Houd de positie van de rechtervuist ongewijzigd, zet het linkervoet als het ondersteunende been en draai de heupen tegen de klok in, til het rechterbeen hoog op, cirkelend naar de linkerkant in een halvemaanachtige beweging en raak de palm van de linkerhand met de zool van de rechtervoet. HIDARI-ASHI-DACHI SASHO-NI-MIGI-CHUDAN-MIKAZUKI-GERI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: Schop tegen de palm van de linkerhand zonder de positie van de linkerhand te veranderen. SASHO-NI geeft aan waar de slag naartoe wordt gericht, namelijk naar de palm van de linkerhand.
ZESTIENDE BEWEGING
KIBA-DACHI
SASHO-NI-MIGI-MAE-ENPI
Land voorwaarts de voet die heeft getrapt, vorm KIBA-DACHI. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist naar voren, strijkend met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam en draaiend naar binnen terwijl de elleboog voor de borst beweegt. De rechterelleboog slaat, raakt de linkerhand, met de achterkant van de rechtervuist naar boven gericht. De rechtervuist eindigt met het aanraken van de linkerkant van de borst, ter hoogte van de tepel. SASHO-NI-MIGI-MAE-ENPI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: De linkerhand mag niet bewegen gedurende de vierentwintigste, de vijfentwintigste en de zesentwintigste bewegingen. SASHO-NI geeft aan waar de slag naartoe wordt gericht, namelijk naar de palm van de linkerhand.
ZEVENTIENDE BEWEGING
MIGI-ASHI-MAE-KOSA-DACHI
MIGI-SOKUMEN-CHUDAN-MOROTE-UKE
Houd de rechterknie gebogen, breng de linkervoet achter de hiel van de rechtervoet en vorm MIGI-ASHI-MAE-KOSA-DACHI. Kijk tegelijkertijd naar rechts, in de richting van de voorkant (SHOMEN), en gebruik de rechterelleboog als draaipunt, til de rechteronderarm op, breng de rechtervuist naar de rechterkant van de rechterschouder. De rechterelleboog is gebogen in een hoek van negentig graden en gepositioneerd op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de vuist naar voren gericht. Tegelijkertijd bevindt de linkervuist zich bij de rechterelleboog, waarbij de pink de binnenkant van de rechterelleboog raakt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. MIGI-SOKUMEN-CHUDAN-MOROTE-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
ACHTIENDE BEWEGING
HIDARI-ASHI-MAE-RENOJI-DACHI
UKEN-UHO-TSUKIAGE
Kijk scherp naar links, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN), en met de linkervuist die de rechterelleboog raakt, drijf de rechtervuist omhoog onder een hoek naar rechts, met de achterkant van de vuist naar achteren gericht. Tegelijkertijd strek het linkervoet uit naar links en vorm HIDARI-ASHI-MAE-RENOJI-DACHI.
Referentiepunt: Ondersteun het gewicht op het licht gebogen rechterbeen. Het bovenlichaam moet lichtjes naar rechts leunen. Vanaf de rechtervuist tot aan de punt van de linkerteen moet een rechte lijn worden getrokken. Het lichaam dat samentrok, beschreven in de zeventiende beweging, breidt zich nu plotseling uit, in de achttiende beweging, en geeft de tegenstander een overweldigend gevoel. Dit illustreert TAI-NO-SHINSHUKU, ofwel de samentrekking en uitbreiding van het lichaam. (KARATE-DO KYOHAN)
NEGENTIENDE BEWEGING
KIAI TOBIKOMI MIGI-ASHI-MAE-KOSA-DACHI
GEDAN-KOSA-UKE
Draaiend naar links, til, kruis en vouw de benen in en spring met een KIAI, plaats beide vuisten op de heupen. Bij het landen met beide benen gebogen, draait het lichaam tegen de klok in, honderdtachtig graden, en wordt de linkervoet achter de hiel van de rechtervoet geplaatst, de benen kruisend en MIGI-ASHI-MAE-KOSA-DACHI vormend. Tegelijkertijd drijf beide armen naar beneden voor het onderste deel van de buik (GEDAN), strijkend met de onderarmen langs de zijkanten van het lichaam, met de rechtervuist bovenop de linker vuist, achterkant van beide vuisten naar elkaar gericht. GEDAN-KOSA-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd. Referentiepunt: Gebruikmakend van de rechtervoet als het punt van voortstuwing en naar links draaiend, moet de sprong hoogte en lengte hebben. (KARATE-DO KYOHAN)
TWINTIGSTE BEWEGING
MIGI-ZENKUTSU-DACHI
MIGI-CHUDAN-MOROTE-UKE
Schuif het rechterbeen naar rechts, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN), til de rechteronderarm op in een cirkelvormige beweging totdat de vuist de voorkant van de rechterschouder bereikt, met de rechterelleboog gebogen in een hoek van negentig graden en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, achterkant van de vuist naar voren gericht. Tegelijkertijd breng de linkervuist naar de rechterelleboog, waarbij de pink de binnenkant van de rechterelleboog raakt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Beide vuisten bewegen samen tijdens deze sequentie. MIGI-ZENKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-MOROTE-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Opmerking: Deze MIGI-ZENKUTSU-DACHI heeft geen breedte.
EENENTWINTIGSTE BEWEGING
HIDARI-ASHI-ZENKUTSU
SASHO-JODAN-NAGASHI-UKE
MIGI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI
MIGI-KOKUTSU-DACHI
MIGI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE
HIDARI-SOKUMEN-GEDAN-UKE
Houd de voetpositie ongewijzigd, kijk naar links, in de richting van de voorkant (SHOMEN), open beide vuisten en breng de linkerhand vanaf de linkerkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de handpalm naar beneden. Breng tegelijkertijd de rechterhand naast het rechteroor, met de handpalm naar voren. Terwijl HIDARI-ASHI-ZENKUTSU wordt gevormd, beweeg de linkerhand naar de bovenkant van de rechterschouder, met de handpalm naar binnen gericht. Tegelijkertijd beweeg de rechterhand naar de linkerkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de handpalm naar boven gericht. SASHO-JODAN-NAGASHI-UKE MIGI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Vormend MIGI-KOKUTSU-DACHI, beweegt de rechtervuist van de linkerkant van het onderste deel van de buik (GEDAN) naar de rechterkant van het gezicht (JODAN), de rechteronderarm stijgt verticaal, met de vuist iets boven de achterkant van het hoofd, de rechterelleboog op schouderhoogte, achterkant van de vuist naar achteren gericht. De linkervuist beweegt vanaf de bovenkant van de linkerschouder naar ongeveer anderhalve vuistbreedte boven de linkerknie, achterkant van de vuist naar boven gericht. HIDARI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE MIGI-SOKUMEN-GEDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
TWEEENTWINTIGSTE BEWEGING
JOTAI-SONOMAMA-HEISOKU-DACHI
Houd de positie van het bovenlichaam ongewijzigd, breng het linkervoet samen met het rechtervoet en vorm HEISOKU-DACHI.
Opmerking: Deze beweging moet langzaam worden uitgevoerd.
DRIEENTWINTIGSTE BEWEGING
MIGI-ASHI-ZENKUTSU
USHO-JODAN-NAGASHI-UKE
HIDARI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI
HIDARI-KOKUTSU-DACHI
HIDARI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE
MIGI-SOKUMEN-GEDAN-UKE
Met het linkerbeen als het ondersteunende been, schuif de rechtervoet naar links, in de richting van de voorkant (SHOMEN), open beide vuisten en breng de rechterhand naar de rechterkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de handpalm naar beneden. Breng tegelijkertijd de linkerhand naast het linkeroor, met de handpalm naar voren. Terwijl MIGI-ASHI-ZENKUTSU wordt gevormd, beweeg de rechterhand naar de bovenkant van de linkerschouder, met de handpalm naar binnen gericht. Tegelijkertijd beweeg de linkerhand naar de rechterkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de handpalm naar boven gericht. USHO-JODAN-NAGASHI-UKE HIDARI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
Vormend HIDARI-KOKUTSU-DACHI, beweegt de linkervuist van de rechterkant van het onderste deel van de buik (GEDAN) naar de linkerkant van het gezicht (JODAN), de linkeronderarm stijgt verticaal, met de vuist iets boven de achterkant van het hoofd, de linkerelleboog op schouderhoogte, achterkant van de vuist naar achteren gericht. De rechtervuist beweegt vanaf de bovenkant van de rechterschouder naar ongeveer anderhalve vuistbreedte boven de rechterknie, achterkant van de vuist naar boven gericht. HIDARI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE MIGI-SOKUMEN-GEDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.
NAORE (Commando)
Terwijl de linkervoet op zijn plaats blijft, beweegt de rechtervoet naar achteren en keert terug naar de YOI-positie.
REI
MUSUBI-DACHI Beweeg eerst het linkervoet en dan het rechtervoet om MUSUBI-DACHI te vormen, en buig voorover.