Kata Info Detail

Kata Info Detail

HEIAN SANDAN

HEIAN SANDAN (20 BEWEGINGEN)

Rei

MUSUBI-DACHI

Buig voorwaarts in MUSUBI-DACHI.

YOI (gereedheid-positie)

Beweeg eerst het linkse been en vervolgens het rechtse been om HACHIJI-DACHI te vormen. Tegelijkertijd maak vuisten met beide handen en plaats ze voor de dijen, met de rug van de vuisten naar voren.

EERSTE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SOKUMEN-HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE

Plaats het rechterbeen als het ondersteunende been en schuif het linkerbeen naar links. Steek tegelijkertijd beide onderarmen voor de buik over, met de rechteronderarm boven de linkeronderarm, met de rug van beide vuisten omhoog gericht. De linker vuist beweegt, vanuit de buurt van de rechterheup, naar de linkerkant van de linkerschouder, maakt een boog buiten de rechteronderarm met de linkerenkel gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalf vuist van het lichaam aan de linkerkant, met de rug van de vuist naar buiten gericht, naar links. Tegelijkertijd trekt u de rechtervuist terug, draait de vuist naar buiten en borstelt de rechteronderarm tegen de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Er moet een gevoel zijn dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SOKUMEN-HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

TWEEDE BEWEGING

HEISOKU-DACHI

MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE HIDARI-GEDAN-UKE

Houd de positie van het linkerbeen onveranderd en breng het rechterbeen samen met het linkerbeen en vorm HEISOKU-DACHI. Breng tegelijkertijd de rechtervuist naar buiten de linker elleboog en beweeg de rechteronderarm in een cirkelvormige beweging omhoog totdat de rechtervuist de voorkant van de rechterschouder bereikt, met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalf vuist van de rechterkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar voren gericht. Plaats tegelijkertijd de linker vuist voor de rechterschouder en breng de linkeronderarm voor de linkerkant van het lichaam, passend aan de binnenkant van de rechterelleboog. De linkerelleboog eindigt op een afstand van anderhalf vuist van de linkerkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar boven gericht. Beide vuisten bewegen tegelijkertijd, kruisen voor de borst en blokkeren met het gevoel dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE HIDARI-GEDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

DERDE BEWEGING

HEISOKU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE MIGI-GEDAN-UKE

Houd de stand onveranderd en breng de linkervuist naar buiten de rechterelleboog en beweeg de linkeronderarm in een cirkelvormige beweging omhoog totdat de linkervuist de voorkant van de linkerschouder bereikt, met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalf vuist van de linkerkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar voren gericht. Plaats tegelijkertijd de rechtervuist voor de linkerschouder en breng de rechteronderarm voor de rechterkant van het lichaam, passend aan de binnenkant van de linkerelleboog. De rechterelleboog eindigt op een afstand van anderhalf vuist van de rechterkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar boven gericht. Beide vuisten bewegen tegelijkertijd, kruisen voor de borst en blokkeren met het gevoel dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE MIGI-GEDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De tweede en derde bewegingen moeten in een vloeiende beweging worden uitgevoerd.

VIERDE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI -CHUDAN-UCHI -UKE

Plaats het link erbeen als het ondersteunende been, schuif het rechterbeen naar achteren en maak een rechtsom draaiing. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist, vanuit de buurt van de linkerkant, naar de rechterkant van de rechterschouder, maakt een boog buiten de linkerenkel gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalf vuist van de rechterkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar buiten gericht, naar rechts. Trek tegelijkertijd de linkervuist terug vanuit de voorkant van de rechterkant van de borst, draai de vuist naar buiten en borstel de linkervoorarm tegen de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerkant bereikt heup, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Er moet een gevoel zijn dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

VIJFDE BEWEGING

HEISOKU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE MIGI-GEDAN-UKE

Houd de positie van het rechterbeen ongewijzigd, breng het linkervoet samen met het rechtervoet en vorm HEISOKU-DACHI. Breng tegelijkertijd de linkervuist naar de buitenkant van de rechterelleboog en beweeg de linkervoorarm in de voorkant van het linkerkant van het lichaam, passerend aan de binnenkant van de rechterelleboog. De linkervuist eindigt op een afstand van anderhalf vuist van de linkerkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar boven gericht. Beide vuisten bewegen tegelijkertijd, kruisen voor de borst en blokkeren met het gevoel dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE MIGI-GEDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

ZESDE BEWEGING

HEISOKU-DACHI

MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE HIDARI-GEDAN-UKE

Houd de stand ongewijzigd, breng de rechtervuist naar buiten de linkerenkelboog en beweeg de rechteronderarm in een cirkelvormige beweging omhoog totdat de rechtervuist de voorkant van de rechterschouder bereikt, met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalf vuist van de rechterkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar voren gericht. Plaats tegelijkertijd de linkervuist voor de rechterschouder en breng de linkeronderarm voor de linkerkant van het lichaam, passerend aan de binnenkant van de rechterelleboog. De linkerenkelboog eindigt op een afstand van anderhalf vuist van de linkerkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar boven gericht. Beide vuisten bewegen tegelijkertijd, kruisen voor de borst en blokkeren met het gevoel dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE HIDARI-GEDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De vijfde en zesde bewegingen moeten in een vloeiende beweging worden uitgevoerd.

ZEVENDE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-MOROTE-UKE

Stel het rechterbeen in als het ondersteunende been en schuif het linkerbeen naar links, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Tegelijkertijd hef de linkervoorarm op, waarbij de linkervuist een boog trekt totdat deze de voorkant van de linkerschouder bereikt, met de linkervuist gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalf vuist van de linkerkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar voren gericht. Tegelijkertijd breng de rechtervuist naar de linkerelleboog, waarbij de pink de binnenkant van de linkerelleboog aanraakt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Beide vuisten bewegen samen tijdens deze sequentie. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-CHUDAN-MOROTE-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

ACHTSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

SASHO-CHUDAN-OSAE-UKE MIGI-CHUDAN-SHIHON-NUKITE

Schuif het rechterbeen naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Tegelijkertijd opent u de linkervuist, waarbij de rug van de vuist naar boven is gericht en de linkeronderarm naar binnen leunt totdat deze parallel aan de grond is, met de rug van de hand naar boven gericht. Verplaats tegelijkertijd de rechter speerhand (SHIHON-NUKITE / TATE-NUKITE) naar het borstniveau (CHUDAN), passerend over de linkerpols, waarbij de rug van de rechterhand naar rechts is gericht, terwijl de rug van de linkervuist onder de rechterarm beweegt en naar het lichaam beweegt totdat de hand de onderkant van de rechterbovenarm bereikt. MIGI-ZENKUTSU-DACHI SASHO-CHUDAN-OSAE-UKE MIGI-CHUDAN-SHIHON"-NUKITE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: In deze beweging wordt SHIHON-NUKITE ook TATE-NUKITE genoemd.

Punt: De linkervoorarm leunt naar binnen totdat deze parallel aan de grond is, met het gevoel van drukken met de palm van de linkerhand, de pols van een tegenstander die op borsthoogte (CHUDAN-ZUKI) stoot.

NEGENDE BEWEGING

KIBA-DACHI

HIDARI-KENTSUI-CHUDAN-UCHI-MAWASHI-UCHI UKEN-MIGI-KOSHI

Draai de rechterarm naar binnen, stel het rechterbeen in als het ondersteunende been en beweeg het linkervoet naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN), buiten het rechterbeen. Tegelijkertijd, terwijl de rechterhand zich achter de rug vouwt, draait het lichaam tegen de klok in, vormt KIBA-DACHI en blijft het gezicht in de tegenovergestelde richting staan. Tegelijkertijd beweegt de linkervuist vanuit de voorkant van de rechterschouder, waarbij de rug van de vuist naar voren is gericht en een grote cirkelvormige beweging maakt naar de linkerkant van het lichaam. De rechtervuist eindigt bij de rechterheup, met de rug van de vuist naar beneden gericht. HIDARI-KENTSUI-CHUDAN-UCHI-MAWASHI-UCHI UKEN-MIGI-KOSHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Punt: Draai de rechterarm naar binnen, alsof de arm wordt vastgepakt en gedraaid door een tegenstander.

TIENDE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

MIGI-CHUDAN-OI-ZUKI

KIAI

Zet het linkse been als het ondersteunende been, draai de heupen naar links en

schuif het rechtervoet naar links, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Tegelijkertijd,

trek de linkervuist terug, draai de vuist naar buiten en laat de vuist langs de linkerkant van het

lichaam strijken totdat de vuist de linkse heup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist naar borsthoogte (CHUDAN), strijkend met de rechterarm langs de rechterkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. KlAl aan het einde van deze beweging. MIGI-ZENKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-OI-ZUKI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De negende en de tiende bewegingen moeten in één vloeiende beweging worden uitgevoerd.

ELFDE BEWEGING

HEISOKU-DACHI

RYOKEN-RYOKOSHI-KAMAE

Zet het rechterbeen als het ondersteunende been, breng het linkervoet samen met

de rechtervoet, draai het lichaam tegen de klok in totdat het lichaam de tegenovergestelde richting op wijst en vorm HEISOKU-DACHI. Tegelijkertijd komen beide vuisten aan weerszijden van de heupen tot rust, met de ellebogen stevig geplant en de achterkant van beide vuisten naar voren gericht. RYOKEN-RYOKOSHI-KAMAE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De bewegingen van het gezicht, de handen en de voeten moeten samen, langzaam worden uitgevoerd.

TWAALFDE BEWEGING

MIGI-ASHI-FUMIKOMI KIBA-DACHI MIGI-FURI-ENPI

Houd het bovenlichaam stil en beide vuisten stevig geplant op de heupen, buig het rechterknie en trek het omhoog voor de rechterkant van de borst, trek de rechterelleboog iets naar achteren om een stuiterend effect te krijgen. Stamp met de rechtervoet naar voren en vorm KIBA-DACHI, kijkend naar rechts, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Als de rechtervoet stevig landt, draai dan de heupen naar links, waarbij het bovenlichaam en de armen strak als één geheel bewegen. MIGI-FURI-ENPI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Referentiepunt:

De stampbeweging van de voet is bedoeld om de dij van de tegenstander te breken en tegelijkertijd de zonnevlecht (SUIGETSU) aan te vallen met de rechterelleboog. (KARATE-DO KYOHAN)

TAISOKU-UKE met de elleboog. (BEST KARATE)

DERTIENDE BEWEGING

KIBA-DACHI

MIGI-URAKEN-MIGI-SOKUMEN-TATE-MAWASHI-UCHI

Houd de houding en de positie van de linkervuist onveranderd, stel de rechterelleboog in als het draaipunt en sla, beweeg de rechtervuist, trek een verticale boog naar de rechterkant van het lichaam alsof je met de rechtervuist tegen de rechterschouder strijkt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. MIGI-URAKEN-MIGI-SOKUMEN-TATE-MAWASHI-UCHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd. Trek vervolgens onmiddellijk de rechtervuist terug en herhaal dezelfde beweging.

Referentiepunt:

Wanneer de elleboog licht gebogen is en de vuist op het niveau van de schouder is, slaat de achterkant van de vuist de tegenstander in het gebied net boven de bovenlip (JINCHU). (KARATE-DO KYOHAN)

JINCHU is het gebied net onder de neus, precies waar de bovenkaakbotjes samenkomen met het kraakbeen van de neus. (BEST KARATE)

VEERTIENDE BEWEGING

HIDARI-ASHI-FUMIKOMI KIBA-DACHI HIDARI-FURI-ENPI

Houd de heupen op gelijke hoogte en beide vuisten stevig geplant op de heupen, buig het linkerknie en trek het omhoog voor de linkerkant van de borst, trek de linkelleboog iets naar achteren om een stuiterend effect te krijgen. Stamp met de linkervoet naar voren en vorm KIBA-DACHI, kijkend naar links, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Als de linkervoet stevig landt, draai dan de heupen naar rechts, waarbij het bovenlichaam en de armen strak als één geheel bewegen. HIDARI-FURI-ENPI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

VIJFTIENDE BEWEGING

KIBA-DACHI

HIDARI-URAKEN-HIDARI-SOKUMEN-TATE-MAWASHI-UCHI

Houd de houding en de positie van de rechtervuist onveranderd, stel de linkelleboog in als het draaipunt en sla, beweeg de linkervuist, trek een verticale boog naar de linkerkant van het lichaam alsof je met de linkervuist tegen de linkerschouder strijkt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. HIDARI -URAKEN -HIDARI -SO KUMEN -TATE- MAWASHI -UCHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd. Trek vervolgens onmiddellijk de linkervuist terug en herhaal dezelfde beweging.

ZESTIENDE BEWEGING

MIGI-ASHI-FUMIKOMI KIBA-DACHI MIGI-FURI-ENPI

Houd het bovenlichaam stil en beide vuisten stevig geplant op de heupen, buig het rechterknie en trek het omhoog voor de rechterkant van de borst, trek de rechterelleboog iets naar achteren om een stuiterend effect te krijgen. Stamp met de rechtervoet naar voren en vorm KIBA-DACHI, kijkend naar rechts, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Als de rechtervoet stevig landt, draai dan de heupen naar links, waarbij het bovenlichaam en de armen strak als één geheel bewegen. MIGI-FURI-ENPI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

ZEVENTIENDE BEWEGING

KIBA-DACHI

MIGI-URAKEN-MIGI-SOKUMEN-TATE-MAWASHI-UCHI

Houd de houding en de positie van de linkervuist onveranderd, stel de rechterelleboog in als het draaipunt en sla, beweeg de rechtervuist en trek een verticale boog naar de rechterkant van het lichaam, alsof je met de rechtervuist tegen de rechterschouder strijkt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. MIGI-URAKEN-MIGI-SOKUMEN-TATE-MAWASHI-UCHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd. Trek vervolgens onmiddellijk de rechtervuist terug en herhaal dezelfde beweging.

ACHTIENDE BEWEGING

HIDARI-ZENKUTSU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-OI-ZUKI

Open de rechtervuist, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. Zet het rechterbeen als het ondersteunende been, draai de heup naar rechts en schuif de linkervoet naar rechts, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Tegelijkertijd trek de rechtervuist terug, draai de vuist naar buiten en laat de vuist langs de rechterkant van het lichaam strijken totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de linkervuist naar borsthoogte (CHUDAN), strijkend met de linkervoorarm langs de linkerkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven gericht. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI HIDARI-CHUDAN-OI-ZUKI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Punt: Open de rechtervuist alsof je een tegenstander dicht bij het lichaam vastpakt.

NEGENTIENDE BEWEGING

KIBA-DACHI

UKEN-HIDARI-KATA-UE-KOHO-TSUKIAGE

HIDARI-USHIRO-ENPI

Houd de positie van het linkse been ongewijzigd, beweeg het rechtse been naar voren zodat het zich naast het linkse been bevindt, op heupbreedte. Verschuif het linkse been naar rechts en draai op het rechtse been zodat het lichaam tegen de klok in beweegt en in de richting van de voorkant (SHOMEN) staat, vorm KIBA-DACHI. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist naar iets boven de linkerschouder in een grote zwaaiende beweging, waarbij de rechterelleboog gebogen blijft en de achterkant van de vuist naar boven is gericht. Trek tegelijkertijd de linkervuist terug en trek de linkse elleboog volledig naar achteren, draai de vuist naar buiten en strijk langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkse heup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Kijk in de richting van de voorkant (SHOMEN). UKEN-HIDARI-KATA-UE-KOHO-TSUKIAGE HIDARI-USHIRO-ENPI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

TWINTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

MIGI-E- YORI-ASHI SAKEN-MIGI-KATA-UE-KOHO- TSUKlAGE

MIGI-USHIRO-ENPI

KlAl

Houd de houding ongewijzigd, kijk in de richting van de voorkant (SHOMEN) en gebruik het linkse been als het punt van voortstuwing, schuif beide voeten naar rechts (MIGI-E- YORI-ASHI). Tegelijkertijd beweegt de linkervuist naar iets boven de rechterschouder in een grote zwaaiende beweging, waarbij de linkelleboog gebogen blijft en de achterkant van de vuist naar boven is gericht. Trek tegelijkertijd de rechtervuist terug en trek de rechterelleboog volledig naar achteren, draai de vuist naar buiten en strijk langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. KlAl aan het einde van deze beweging. SAKEN-MIGI-KATA-UE-KOHO-TSUKIAGE MIGI-USHIRO-ENPI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

NAORE (Commando)

Terwijl het linkse been op zijn plaats blijft, beweegt het rechtse been zich iets naar links en recht de knieën, breng beide vuisten naar beneden totdat de vuisten voor de dijen eindigen, terugkerend naar de YOI-positie.

REI

MUSUBI-DACHI

Verplaats eerst het linkse been en vervolgens het rechtse