Kata Info Detail

Kata Info Detail

KANKU DAI

KANKU DAI (65 bewegingen)

REI

MUSUBI-DACHI

Buig voorover in MUSUBI-DACHI.

YOI (Klaarhouding)

HACHDI-DACHI

RYOTE-KAFUKUBU-MAE

Beweeg eerst het linkerbeen en vervolgens het rechterbeen om HACHIJI-DACHL te maken. Open beide vuisten en breng de handen voorzichtig naar elkaar toe, waarbij de rechterhand lichtjes bovenop de linkerhand wordt geplaatst onder een hoek, met de duimen iets uit elkaar, de rechterduim bovenop de linkerduim onder een hoek, en plaats ze voor het onderste deel van de buik, met de achterkant van beide handen naar voren gericht.

Referentiepunt: Strek de vingers en duim van elke hand uit en breng ze samen, duimen iets uit elkaar, en plaats de punt van de rechtervingertop en de rechterduim bovenop die van de linkerhand. (KARATE-DO KYOHAN)

EERSTE BEWEGING

HACHIJI-DACHI

RYOTE-HITAI-MAE-UE

Houd de houding ongewijzigd, hef beide handen langzaam op naar iets boven en voor het voorhoofd, met de achterkant van de handen naar achteren gericht. Er moet een gevoel zijn van naar de lucht kijken door de gecreëerde ruimte tussen de handen.

Referentiepunt: Deze KATA werd vroeger KUSHANKU genoemd, maar de naam is veranderd in KANKU (naar de lucht kijken) vanwege deze beweging. (HERINNERINGEN AAN DE LESSEN VAN DE HEER FUNAKOSHI)

TWEEDE BEWEGING

HACHUI-DACHI

RYOTE-KAFUKUBU-MAE

Houd de houding ongewijzigd, trek de handen uit elkaar. Er moet een gevoel zijn dat de twee handen zich van elkaar losmaken. In een continue beweging breng je de handen omlaag, een grote cirkel trekkend die eindigt voor het onderste deel van de buik, met beide handen elkaar lichtjes rakend. De rechterhand moet diagonaal eindigen bovenop de linkerhand, met de achterkant van de linkerhand naar beneden onder een hoek naar links en de achterkant van de rechterhand naar beneden onder een hoek naar rechts.

Referentiepunt: Deze reeks bewegingen symboliseert het niet dragen van wapens. Zoals de zon en zijn schaduw, moeten de twee delen harmonieus samenwerken om een geheel te vormen, zoals ying en yang. Elk heeft zijn eigen bestaan en identiteit, maar het ene bestaat vanwege het andere. (KARATE-DO KYOHAN)

DERDE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-HAIWAN-HIDARI-SOKUMEN-JODAN-UKE

USHO-MUNE-MAE-KAMAE ~ Zet het rechterbeen als het ondersteunende been en schuif het linkerbeen naar links. Tegelijkertijd, hef de linkeronderarm verticaal op aan de linkerkant van het gezicht (JODAN), met de linkerelleboog op het niveau van de linkerschouder, de achterkant van de hand naar achteren gericht. Breng tegelijkertijd de rechterhand naar voren voor de borst, met de achterkant van de hand naar beneden. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-HAIWAN-HIDARI-SOKUMEN-JODAN-UKE USHO-MUNE-MAE-KAMAE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Referentiepunt: Houd de linkerhand open, blokkeer een aanval op gezichtsniveau (JODAN) met de achterkant van de linkerpols en breng tegelijkertijd de rechter speerhand voor de borst, met de achterkant van de hand naar beneden gericht, en iets hoger dan de gebruikelijke positie van de meshand. (KARATE-DO KYOHAN)

VIERDE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-HAIWAN-MIGI-SOKUMEN-JODAN-UKE

SASHO-MUNE-MAE-KAMAE

Houd beide voeten op hun plaats, kijk naar rechts en verplaats het gewicht naar het linkerbeen. Tegelijkertijd draai je beide voeten met de klok mee en hef je de rechteronderarm verticaal op aan de rechterkant van het gezicht (JODAN), met de rechterelleboog op het niveau van de rechterschouder, de achterkant van de hand naar achteren gericht. Breng tegelijkertijd de linkerhand voor de borst, met de achterkant van de hand naar beneden. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-HAIWAN-MIGI-SOKUMEN-JODAN-UKE SASHO-MUNE-MAE-KAMAE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De derde en vierde beweging moeten snel en in een continue beweging worden uitgevoerd.

VIJFDE BEWEGING

HACHIJI-DACHI

HIDARI-TATE-SHUTO-CHUDAN-UKE

UKEN-MIGI-KOSHI

Strek beide knieën en kijk naar voren (SHOMEN), vorm een bredere HACHIJI-DACHI. Breng tegelijkertijd de linker scherpe hand langzaam van onder de rechterarm naar voren bij de linkerschouder in een grote horizontale cirkelvormige beweging, met de linkerelleboog uitgestrekt en de linker pols naar boven gebogen, de achterkant van de hand naar achteren gericht. Breng tegelijkertijd de rechtervuist naar de rechterheup. HIDARI-TATE-SHUTO-CHUDAN-UKE UKEN-MIGI-KOSHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: Deze beweging moet langzaam en krachtig worden uitgevoerd.

Referentiepunt: Breng de linkerhand onder de rechterarm alsof je de rechtermouw van een kledingstuk draagt (zoals in de oude traditionele kleding van Japan, zoals een kimono), met de achterkant van de hand naar boven gericht, en strek de linkerarm voorwaarts op hetzelfde niveau, met het gevoel van het uitdelen van een slag. Tegelijkertijd, vanuit de positie van de vierde beweging, maak een vuist en breng deze in een cirkelvormige beweging naar de rechterheup, vergelijkbaar met het dragen van iets onder de arm. De rechterhand beweegt alsof deze de arm van een tegenstander dicht bij het lichaam vasthoudt, en de linkerarm beweegt alsof deze een binnenwaartse blokkering uitvoert tegen een aanval van voren. (KARATE-DO KYOHAN)

ZESDE BEWEGING

HACHIJI-DACHI

UKEN-CHUDAN-ZUKI

SAKEN-HIDARI-KOSHI

Houd de houding ongewijzigd, trek de linker vuist stevig terug, draai de vuist naar buiten en strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerbil bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist naar het niveau van de borst (CHUDAN), strijkend met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam, de vuist draait naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven. UKEN-CHUDAN-ZUKI SAKEN-HIDARI-KOSHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: HACHIJI-DACHI is iets breder dan normaal.

Punt: Trek de linker vuist terug, met het gevoel dat je een tegenstander dicht bij het lichaam grijpt.

ZEVENDE BEWEGING

HIDARI-HIZAKUTSU

MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE

Houd beide voeten en de positie van de linker vuist ongewijzigd, draai de heupen naar links en trek de linkerschouder terug. Gebruik de rechterelleboog als draaipunt en breng in een cirkelvormige beweging de rechteronderarm omhoog vanaf de linkeronderkant van het lichaam naar de voorkant van de rechterschouder, met de achterkant van de vuist naar voren. De rechterelleboog is gebogen onder een hoek van negentig graden en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam. Tegelijkertijd, met het rechterbeen uitgestrekt en de linkerknie gebogen, wijzen beide grote tenen naar links onder een hoek, duw de rechterschouder uit en draai het bovenlichaam naar links. HIDARI-HIZAKUTSU MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De zesde beweging moet snel worden gevolgd door de zevende beweging.

ACHTSTE BEWEGING

HACHIJI-DACHI

SAKEN-CHUDAN-ZUKI

UKEN-MIGI-KOSHI

Houd beide voeten ongewijzigd, strek het linkerbeen uit, draai het bovenlichaam in de richting van de voorkant (SHOMEN) en vorm een iets bredere HACHIJI-DACHI. Tegelijkertijd trek je de rechter vuist terug, draai je de vuist naar buiten en strijk je met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterbil bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden. Tegelijkertijd beweegt de linker vuist naar het niveau van de borst (CHUDAN), strijkend met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam, draait de vuist naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de achterkant van de vuist naar boven. SAKEN-CHUDAN-ZUKI UKEN-MIGI-KOSHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: HACHLJI-DACHI is iets breder dan normaal.

Punt: Trek de rechter vuist terug, met het gevoel dat je een tegenstander dicht bij het lichaam grijpt.

NEGENDE BEWEGING

MIGI-HIZAKUTSU

HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE

Houd beide voeten en de positie van de rechter vuist ongewijzigd, draai de heupen naar rechts en trek de rechterschouder terug. Gebruik de linkerelleboog als draaipunt en breng in een cirkelvormige beweging de linkeronderarm omhoog vanaf de onderste rechterkant van het lichaam naar de voorkant van de linkerschouder, met de achterkant van de vuist naar voren. De linkerelleboog is gebogen onder een hoek van negentig graden en eindigt op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam. Tegelijkertijd, met het linkerbeen uitgestrekt en de rechterknie gebogen, wijzen beide grote tenen naar rechts onder een hoek, duw de linkerschouder uit en draai het bovenlichaam naar rechts. MIGI-HIZAKUTSU HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De achtste beweging moet snel worden gevolgd door de negende beweging.

TIENDE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE

MIGI-ASHI-URA-HIDARI-HIZA-YOKO

Lichaam, kijkend naar rechts, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN).

Til het rechterbeen op tot de zool van de rechtervoet lichtjes de binnenkant van

de linkerknie raakt, volledig de rechterenkel buigend en de rechterknie naar rechts wijzend. Tegelijkertijd breng je beide vuisten naar de linkerheup, waarbij de rechtervuist bovenop de linker komt, met de achterkant van de rechtervuist naar voren gericht en de achterkant van de linker vuist naar beneden. RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE MIGI-ASHI-URA-HIDARI-HIZA-YOKO moeten aan het einde van deze bewegingen worden gevormd.

ELFDE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

MIGI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI

MIGI-SOKUTO-CHUDAN-YOKO-GERI-KEAGE

Met de stand onveranderd slaat de rechterachtervuist tegelijkertijd naar de rechterkant van het gezicht (JODAN) en de buitenrand van de rechtervoet naar de rechterkant van de borst (CHUDAN). MIGI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI MIGI-SOKUTO-CHUDAN-YOKO-GERI-KEAGE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd. De rechtervuist blijft op zijn plaats terwijl de rechtervoet die heeft getrapt snel wordt teruggetrokken naar de binnenkant van de linkerknie.

TWAALFDE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Kijkend naar links, in de richting van de voorkant (SHOMEN), open beide vuisten tot meshand, waarbij de linker meshand bovenop en iets voor de rechterschouder wordt geplaatst, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de rechter meshand schuin naar beneden en naar de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Bij het landen van de rechtervoet, waarbij MIGI-KOKUTSU-DACHI wordt gevormd, breng de linker meshand naar beneden tot het niveau van de linkerschouder met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht. Tegelijkertijd trek de rechter meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De rechter meshand moet parallel aan de grond zijn, met de achterkant van de hand naar beneden en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

DERTIENDE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Schuif de rechtervoet naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Plaats tegelijkertijd de rechter meshand bovenop en iets voor de linkerschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de linker meshand schuin naar beneden en naar de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de rechter meshand naar beneden tot het niveau van de rechterschouder met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam. Tegelijkertijd trek de linker meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De linker meshand moet parallel aan de grond zijn, met de achterkant van de hand naar beneden en de vingertoppen gelijk met de rechterkant van de borst. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

VEERTIENDE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Schuif de linkervoet naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Plaats tegelijkertijd de linker meshand bovenop en iets voor de rechterschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de rechter meshand schuin naar beneden en naar de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de linker meshand naar beneden tot het niveau van de linkerschouder met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam. Tegelijkertijd trek de rechter meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De rechter meshand moet parallel aan de grond zijn, met de achterkant van de hand naar beneden en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

VIJFTIENDE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

SASHO-CHUDAN-OSAE-UKE MIGI-CHUDAN-SHIHON-NUKITE KIAI Duw de heupen naar voren en schuif de rechtervoet naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Tegelijkertijd leunt de linker onderarm naar binnen totdat deze parallel is aan de grond, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Beweeg tegelijkertijd de rechter speervinger (SHIHON-NUKITE / TATE-NUKITE) naar het borstniveau (CHUDAN) over de linker pols, met de achterkant van de rechterhand naar rechts gericht, terwijl de achterkant van de linkerhand onder de rechterarm strijkt, beweegt naar het lichaam totdat de hand de onderkant van de rechter bovenarm bereikt. KIAI aan het einde van deze beweging. MIGI-ZENKUTSU-DACHI SASHO-CHUDAN-OSAE-UKE MIGI-CHUDAN-SHIHON-NUKITE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: In deze beweging wordt SHIHON-NUKITE ook TATE-NUKITE genoemd.

Punt: De linker onderarm leunt naar binnen totdat deze parallel is aan de grond met het gevoel van neerdrukken met de palm van de linkerhand, de pols van een tegenstander die op borsthoogte slaat (CHUDAN-ZUKI).

ZESTIENDE BEWEGING

HIDARI-ASHI-ZENKUTSU

GYAKU-HANMI

HIDARI-SHUTO-KOHO-GEDAN-BARAI-SASHO-JODAN-UKE

MIGI-SHUTO-JODAN-SOTO-MAWASHI-UCHI

Stel het rechterbeen als het ondersteunende been, draai naar links en kijk in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Het linkerbeen is gebogen en de afstand tussen de benen is ongeveer de helft van ZENKUTSU-DACHI, waarbij HIDARI-ASHI-ZENKUTSU wordt gevormd en de positie van GYAKU-HANMI. Tegelijkertijd veeg met de linker meshand langs de linkerzijde van het onderste deel van de buik (GEDAN) naar de richting van de achterkant, en breng de linker meshand naar voren naar het voorhoofd in een cirkelvormige beweging, met de achterkant van de hand naar achteren gericht. Tegelijkertijd slaat de rechter meshand, achterkant van de hand alsof deze het voorhoofd aanraakt, een boog naar voren, naar het gezichtsniveau (JODAN), met de achterkant van de hand naar beneden gericht. SASHO-JODAN-UKE MIGI-SHUTO-JODAN-SOTO-MAWASHI-UCHI moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: Wanneer de linkerhand naar het voorhoofd wordt gebracht, beweegt de rechter meshand vanuit de voorkant van het voorhoofd en wanneer de linker meshand naar de linkerheup wordt gebracht alsof deze wordt teruggetrokken (HIKITE), beweegt de rechter meshand vanaf de zijkant van het oor in een cirkelvormige beweging naar voren.

Betekenis Punt: Deze beweging gaat over in de volgende beweging, waarbij een aanval van een tegenstander naar de rechterkant van het gezicht (JODAN) op polsniveau wordt geblokkeerd met de linkerhand, en tegelijkertijd de onderarm met de rechterhand wordt geblokkeerd. In de volgende beweging houd en draai de arm van de tegenstander vast terwijl je omhoog schopt naar het ellebooggewricht. Deze symbiose van bewegingen is ook te zien in de eenentwintigste en tweeëntwintigste beweging, de zesendertigste en zevenendertigste beweging, evenals de elfde en twaalfde beweging van HEIAN YONDAN.

ZEVENTIENDE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

MIGI-JODAN-MAE-GERI-KEAGE

Met behoud van de positie van beide handen en het linkerbeen, verschuif de heupen boven het linkervoet en til de rechterknie op, waarbij deze onder de rechterbovenarm wordt gestoken, en schop omhoog naar het gezichtsniveau (JODAN) aan de voorkant van de rechterhand met de bal van de voet (KOSHI), trek dan de voet snel terug. MIGI-JODAN-MAE-GERI-KEAGE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ACHTTIENDE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE

HIDARI-SOKUMEN-GEDAN-UKE

Terwijl de rechtervoet naar voren landt, draai tegen de klok in en kijk naar achteren, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Plaats tegelijkertijd de rechterhand voor de linkerheup, met de achterkant van de hand naar beneden gericht, en de linkerhand voor de rechterschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht. Vormend MIGI-KOKUTSU-DACHI, maak vuisten en trek ze uit elkaar, de rechtervuist beweegt naar de rechterkant van het gezicht (JODAN), de rechteronderarm stijgt verticaal, met de vuist iets boven de achterkant van het hoofd, de rechterelleboog op schouderhoogte, achterkant van de vuist naar achteren gericht. De linker vuist beweegt naar ongeveer ~ anderhalve vuistbreedte boven de linkerknie, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. MIGI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE HIDARI-SOKUMEN-GEDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De hand- en voetbewegingen moeten tegelijkertijd worden voltooid.

NEGENTIENDE BEWEGING

HIDARI-ASHI-ZENKUTSU

SASHO-JODAN-NAGASHI-UKE

MIGI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI

Met het rechterbeen als het ondersteunende been, vorm HIDARI-ASHI-ZENKUTSU. Open tegelijkertijd beide handen en breng de linker meshand naar boven in een cirkelvormige beweging naar het voorhoofd, met de achterkant van de hand naar achteren gericht, en de rechterhand naar het onderste deel van de linkerkant van de buik (GEDAN), met de handpalm naar boven gericht. SASHO-JODAN-NAGASHI-UKE MIGI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

TWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-MAE-RENOIJI-DACHI

SAKEN-GEDAN

UKEN-MIGI-KOSHI

Met behoud van de positie van de rechtervoet, trek de linkervoet recht naar achteren, strek het lichaam op en vorm HIDARI-ASHI-MAE-RENOJI-DACHI. Maak tegelijkertijd een rechtervuist en trek de vuist terug, strijkend tegen de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd maak een linker vuist, strek de linkerarm en breng de vuist naar voren naar het onderste deel van de buik (GEDAN), met de achterkant van de vuist naar boven gericht. Er moet een gevoel zijn dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. SAKEN-GEDAN UKEN-MIGI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De zeventiende, achttiende en negentiende bewegingen moeten in één vloeiende beweging worden uitgevoerd. De twintigste beweging moet langzaam en krachtig worden uitgevoerd.

EENENTWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-ZENKUTSU

GYAKU-HANMI

SASHO-JODAN-UKE

MIGI-SHUTO-JODAN-SOTO-MAWASHI-UCHI

Met behoud van de positie van de rechtervoet, vorm HIDARI-ASHI-ZENKUTSU, de lengte van de stand ongeveer de helft van ZENKUTSU-DACHI, met het lichaam schuin opzij (GYAKU-HANMI). Tegelijkertijd open beide vuisten en breng de linker meshand omhoog in een cirkelvormige beweging naar het voorhoofd, met de achterkant van de hand naar achteren gericht. Tegelijkertijd slaat de rechter meshand, achterkant van de hand alsof deze het voorhoofd aanraakt, een boog naar voren, naar het gezichtsniveau (JODAN), met de achterkant van de hand naar beneden gericht. SASHO-JODAN-UKE MIGI-SHUTO-JODAN-SOTO-MAWASHI-UCHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

TWEETWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI MIGI-JODAN-MAE-GERI-KEAGE

Met behoud van de positie van beide handen en het linkerbeen, verschuif de heupen boven het linkervoet en til de rechterknie op, waarbij deze onder de rechterbovenarm wordt gestoken, en schop omhoog naar het gezichtsniveau (JODAN) aan de voorkant van de rechterhand met de bal van de voet (KOSHI), trek dan de voet snel terug. MIGI-JODAN-MAE-GERI-KEAGE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

DRIEENTWINTIGSTE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE

HIDARI-SOKUMEN-GEDAN-UKE

Terwijl de rechtervoet naar voren landt, draai tegen de klok in en kijk naar achteren, in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Plaats tegelijkertijd de rechterhand voor de linkerheup, met de achterkant van de hand naar beneden gericht, en de linkerhand voor de rechterschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht. Vormend MIGI-KOKUTSU-DACHI, maak vuisten en trek ze uit elkaar, de rechtervuist beweegt naar de rechterkant van het gezicht (JODAN), de rechteronderarm stijgt verticaal, met de vuist iets boven de achterkant van het hoofd, de rechterelleboog op schouderhoogte, achterkant van de vuist naar achteren gericht. De linker vuist beweegt naar ongeveer anderhalve vuistbreedte boven de linkerknie, met de achterkant van de vuist naar boven gericht. MIGI-SOKUMEN-JODAN-UCHI-UKE HIDARI-SOKUMEN-GEDAN-UKE moet aan het einde van deze bewegingen worden uitgevoerd.

Opmerking: De hand- en voetbewegingen moeten tegelijkertijd worden voltooid.

Referentiepunt: De achttiende en drieëntwintigste bewegingen werden vroeger anders uitgevoerd wat betreft het landen van de voet die heeft geschopt, het veranderen van de richting van het lichaam en het vormen van KOKUTSU-DACHI, waarbij de linker meshand voor de rechterschouder wordt gebracht en het raken van het niveau van het onderste deel van de buik (GEDAN) met de rechter meshand. Daarna volgen de rest van de technieken. (KARATE-DO KYOHAN )

VIERENTWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-ZENKUTSU

SASHO-JODAN-NAGASHI-UKE

MIGI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI

Met het rechterbeen als het ondersteunende been, vorm HIDARI-ASHI-ZENKUTSU. Open tegelijkertijd beide handen en breng de linker hand boven de rechterschouder, met de palm van de linkerhand naar binnen gericht, en de rechterhand naar de linkerkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de palm van de rechterhand naar boven gericht. SASHO-JODAN-NAGASHI-UKE MIGI-SHUTO-GEDAN-UCHIKOMI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Referentiepunt: Het is mogelijk om de negentiende en vierentwintigste bewegingen in KOKUTSU-DACHI uit te voeren. (KARATE-DO KYOHAN)

VIJFENTWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-MAE-RENOJI-DACHI

SAKEN-GEDAN UKEN-MIGI-KOSHI

Met behoud van de positie van de rechtervoet, trek de linkervoet recht naar achteren, strek het lichaam op en vorm HIDARI-ASHI-MAE-RENOJI-DACHI. Maak tegelijkertijd een rechtervuist en trek de vuist terug, strijkend tegen de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de achterkant van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd maak een linker vuist, strek de linkerarm en breng de vuist naar voren naar het onderste deel van de buik (GEDAN), met de achterkant van de vuist naar boven gericht. Er moet een gevoel zijn dat beide vuisten elkaar uit elkaar trekken. SAKEN-GEDAN UKEN-MIGI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De tweeëntwintigste, drieëntwintigste en vierentwintigste bewegingen moeten in één vloeiende beweging worden uitgevoerd. De vijfentwintigste beweging moet langzaam en krachtig worden uitgevoerd.

Referentiepunt: De twintigste en vijfentwintigste bewegingen zijn uitgevoerd met de linker vuist uitgestrekt naar borsthoogte (CHUDAN), met de arm parallel aan de grond. (KARATE-DO KYOHAN)

ZESENTWINTIGSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-DACHI

RYOKEN-MIGI-KOSHI-KAMAE

HIDARI-ASHI-URA-MIGI-HIZA-YOKO

Kijk naar links en til met licht gebogen rechterknie het linkerbeen op totdat de zool van de linkervoet lichtjes de binnenkant van de rechterknie raakt, volledig de linkerenkel buigt en de linkerknie naar links wijst. Breng tegelijkertijd de linker vuist naar de rechterheup, plaats de linker vuist bovenop de rechter vuist, met de achterkant van de linker vuist naar voren gericht, en de achterkant van de rechter vuist naar beneden gericht. MIGI-ASHI-DACHI RYOKEN-MIGI-KOSHI-KAMAE HIDARI-ASHI-URA-MIGI-HIZA-YOKO moet worden gevormd aan het einde van deze bewegingen.

ZEVENENTWINTIGSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-DACHI

HIDARI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI

HIDARI-SOKUTO-CHUDAN-YOKO-GERI-KEAGE

Houd de houding ongewijzigd, tegelijkertijd slaat de linker achtervuist opzij van het gezicht (JODAN) en de buitenkant van de linkervoet opzij van de borst (CHUDAN). HIDARI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI HIDARI-SOKUTO-CHUDAN-YOKO-GERI-KEAGE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen. De linker vuist blijft op zijn plaats terwijl de linkervoet die heeft getrapt snel wordt teruggetrokken naar de binnenkant van de rechterknie.

ACHTENTWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ZENKUTSU-DACHI

SASHO-NI-MIGI-MAE-ENPI

Landend op het linkervoet aan de linkerkant, vorm HIDARI-ZENKUTSU-DACHI. Op hetzelfde moment, open de linker vuist, beweegt de rechter vuist naar voren, strijkend met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam en draait naar binnen terwijl de elleboog naar voren beweegt. De rechterelleboog slaat, raakt de linkerhand, met de achterkant van de rechter vuist naar boven gericht. De rechter vuist eindigt met het aanraken van de linkerkant van de borst, op het niveau van de tepel. SASHO-NI-MIGI-MAE-ENPI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De zesentwintigste, zevenentwintigste en achtentwintigste bewegingen moeten snel, in één vloeiende beweging worden uitgevoerd.

SASHO-NI geeft aan waar de slag naartoe gericht is, namelijk naar de palm van de linkerhand.

Punt: Open de linker vuist alsof je een tegenstander dichtbij het lichaam grijpt en trekt.

NEGENENTWINTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE

MIGI-ASHI-URA-HIDARI-HIZA-YOKO

Met behoud van de positie van de linkervoet, draai de heupen met de klok mee en vorm HIDARI-ASHI-DACHI. Op hetzelfde moment, kijk naar rechts en til het rechterbeen op totdat de zool van de rechtervoet lichtjes de binnenkant van de linkerknie raakt, volledig de rechterenkel buigt en de rechterknie naar rechts wijst. Breng tegelijkertijd de rechter vuist naar de linkerheup, plaats de rechter vuist bovenop de linker vuist, met de achterkant van de rechter vuist naar voren gericht, en de achterkant van de linker vuist naar beneden gericht. HIDARI-ASHI-DACHI RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE MIGI-ASHI-URA-HIDARI-HIZA-YOKO moet worden gevormd aan het einde van deze bewegingen.

DERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

MIGI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI

MIGI-SOKUTO-CHUDAN-YOKO-GERI-KEAGE

Houd de houding ongewijzigd, tegelijkertijd slaat de rechter achtervuist opzij van het gezicht (JODAN) en de buitenkant van de rechtervoet opzij van de borst (CHUDAN). MIGI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI MIGI-SOKUTO-CHUDAN-YOKO-GERI-KEAGE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen. De rechter vuist blijft op zijn plaats terwijl de rechtervoet die heeft getrapt snel wordt teruggetrokken naar de binnenkant van de linkerknie.

EENENDERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

USHO-NI-HIDARI-MAE-ENPI

Landend op het rechtervoet aan de rechterkant, vorm MIGI-ZENKUTSU-DACHI. Op hetzelfde moment, open de rechter vuist, beweegt de linker vuist naar voren, strijkend met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam en draait naar binnen terwijl de elleboog naar voren beweegt. De linkerelleboog slaat, raakt de rechterhand, met de achterkant van de linker vuist naar boven gericht. De linker vuist eindigt met het aanraken van de rechterkant van de borst, op het niveau van de tepel. USHO-NI-HIDARI-MAE-ENPI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De negenentwintigste, dertigste en eenendertigste bewegingen moeten snel, in één vloeiende beweging worden uitgevoerd.

USHO-NI geeft aan waar de slag naartoe gericht is, namelijk naar de palm van de rechterhand.

Punt: Open de rechter vuist alsof je een tegenstander dichtbij het lichaam grijpt en trekt.

TWEEËNDERTIGSTE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Met het rechterbeen als het ondersteunende been, draai de heupen tegen de klok in, vorm MIGI-KOKUTSU-DACHI en kijk naar links. Op hetzelfde moment, plaats de linker meshand boven en iets voor de rechterschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de rechter meshand schuin naar beneden, en naar de linkerkant van het lichaam gericht, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de linker meshand naar beneden tot op het niveau van de linkerschouder met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht. Trek tegelijkertijd de rechter meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht bereikt (SUIGETSU). De rechter meshand moet parallel aan de grond zijn met de achterkant van de hand naar beneden en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

DRIEËNDERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Met het linkervoet als het ondersteunende been, schuif de rechtervoet schuin naar voren. Op hetzelfde moment, plaats de rechter meshand boven en iets voor de linkerschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de linker meshand schuin naar beneden, en naar de rechterkant van het lichaam gericht, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de rechter meshand naar beneden tot op het niveau van de rechterschouder met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht.

Tegelijkertijd, trek de linker meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht bereikt (SUIGETSU). De linker meshand moet parallel zijn aan de grond met de achterkant van de hand naar beneden en de vingertoppen gelijk met de rechterkant van de borst. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

VIERENDERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Met de linkerknie gebogen, zet het linkervoet als het ondersteunende been en verschuif de rechtervoet naar rechts, zodat het lichaam met de klok mee draait. Op hetzelfde moment, plaats de rechter meshand boven en iets voor de linkerschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de linker meshand schuin naar beneden, en naar de rechterkant van het lichaam gericht, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de rechter meshand naar beneden tot op het niveau van de rechterschouder met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht.

Tegelijkertijd, trek de linker meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht bereikt (SUIGETSU). De linker meshand moet parallel zijn aan de grond met de achterkant van de hand naar beneden en de vingertoppen gelijk met de rechterkant van de borst. HIDARI-KOKUTSU-DACHI MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

VIJFENDERTIGSTE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Zet het rechterbeen als het ondersteunende been en schuif de linkervoet schuin naar voren. Plaats tegelijkertijd de linkse hand met een meshand boven en iets voor de rechterschouder, met de achterkant van de hand naar buiten gericht, en de rechter meshand schuin naar beneden, en naar de linkerkant van het lichaam gericht, met de achterkant van de hand naar boven gericht. Breng de linkse meshand naar beneden tot op het niveau van de linkerschouder met de linkse elleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de linkerkant van het lichaam, met de achterkant van de hand iets naar boven gericht. Trek tegelijkertijd de rechtse meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht bereikt (SUIGETSU). De rechtse meshand moet parallel aan de grond zijn met de achterkant van de hand naar beneden en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ZESENDERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-ZENKUTSU

GYAKU-HANMI

HIDARI-SHUTO-GEDAN-BARAI

SASHO-JODAN-UKE

MIGI-SHUTO-JODAN-SOTO-MAWASHI-UCHI

Stel het rechterbeen in als het ondersteunende been, verplaats de linkervoet naar links in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN), vorm HIDARI-ASHI-ZENKUTSU, de lengte van de stand ongeveer de helft van ZENKUTSU-DACHI, met het lichaam schuin naar de zijkant (GYAKU-HANMI). Tegelijkertijd vegen met de linker meshand langs de linkerzijde van het onderste deel van de buik (GEDAN) in de richting van de achterkant, en breng de linker meshand in een cirkelvormige beweging naar voren van het voorhoofd, met de rug van de hand naar achteren gericht. Tegelijkertijd slaat de rechter meshand, met de rug van de hand alsof deze het voorhoofd raakt, een boog naar voren, op gezichtsniveau (JODAN), met de rug van de hand naar beneden gericht. SASHO-JODAN-UKE MIGI-SHUTO-JODAN-SOTO-MAWASHI-UCHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ZEVENENDERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

MIGI-JODAN-MAE-GERI-KEAGE

Houd zowel de handen als de positie van de linkervoet onveranderd, verschuif de heupen boven de linkervoet en til de rechterknie op, deze onder de rechterbovenarm plaatsend, schop omhoog naar het gezichtsniveau (JODAN) voor de rechterhand met de bal van de voet (KOSHI), en trek de voet snel terug. MIGI-JODAN-MAE-GERI-KEAGE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ACHTENDERTTIGSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-MAE-KOSA-DACHI

MIGI-URAKEN-TATE-MAWASHI-UCHI

SAKEN-HIDARI-KOSHI

Houd de voet die heeft getrapt ingetrokken, strek de linkerarm uit voor de kin met de rug van de hand naar boven, trek de rechtervuist naar de borst met de rug van de vuist naar voren gericht, en neem een sprong voorwaarts in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN). Buig de rechterknie om het gewicht te ondersteunen terwijl de rechtervoet landt, plaats de linkervoet achter de hiel van de rechtervoet zodat de benen gekruist zijn en vorm MIGI-ASHI-MAE-KOSA-DACHI. Tegelijkertijd maak een vuist met de linkerhand en breng de vuist terug naar de linkerdij met de rug van de vuist naar beneden gericht. De rechtervuist beweegt omhoog, trekt een verticale boog van voor de borst en eindigt voor het gebied net boven de bovenlip (JINCHU), met het gevoel dat de rechtervuist de linkerhand achtervolgt. MIGI-URAKEN-TATE-MAWASHI-UCHI SAKEN-HIDARI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Punt: Maak een vuist met de linkerhand en breng de vuist terug naar de linkerdij alsof je een tegenstander dicht bij het lichaam grijpt en trekt.

Referentiepunt: Maak anderhalve sprong voorwaarts.

(BESTE KARATE)

NEGENENDERTTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE

Houd de positie van de rechtervoet onveranderd, schuif de linkervoet naar achteren en vorm MIGI-ZENKUTSU-DACHI. Draai tegelijkertijd de heupen tegen de klok in, kruis beide onderarmen voor de buik met de linkeronderarm bovenop de rechteronderarm, de rug van beide vuisten naar boven gericht. De rechtervuist, vanaf de voorkant van de linkerdij, beweegt naar de voorkant van de rechterschouder, cirkelt buiten de linkerenkel met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, de rug van de vuist naar voren gericht. Tegelijkertijd trek de linker vuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerdij bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Referentiepunt: Houd de positie van de elleboog onveranderd terwijl je de rechtervuist onder de linkerenkel door haalt en breng dan de rechteronderarm omhoog om UCHI-UKE te vormen.

(BESTE KARATE)

VEERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI

Houd de houding onveranderd, trek de rechtervuist terug, strijkend met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Draai tegelijkertijd de heupen met de klok mee en beweeg de linker vuist naar borstniveau (CHUDAN), strijkend met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam, draai de vuist naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindig met de rug van de vuist naar boven gericht. MIGI-ZENKUTSU-DACHI HIDARI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

EENENVEERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

UKEN-CHUDAN-ZUKI

SAKEN-HIDARI-KOSHI

Houd de houding onveranderd, trek de linker vuist terug, draai de vuist naar buiten en strijk de linker onderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerdij bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de rechter vuist naar borstniveau (CHUDAN), strijkend met de rechter onderarm langs de rechterkant van het lichaam, draai de vuist naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindig met de rug van de vuist naar boven gericht. UKEN-CHUDAN-ZUKI SAKEN-HIDARI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Punt: De veertigste en eenenveertigste bewegingen moeten worden uitgevoerd in een snelle opeenvolgende beweging genaamd REN-ZUKI.

TWEEENVEERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

SASHO-SOEDE-MIGI-JODAN-URA-ZUKI

MIGI-HIZA-ZUCHI

Houd het linkerbeen als het ondersteunende been, draai tegen de klok in en kijk in de richting van de voorkant (SHOMEN). Til tegelijkertijd de rechterknie hoog op en breng zowel de rechtervuist van de rechterzijde van de rechterdij als de linkerhand van de linkerkant van de rechterdij omhoog. Beweeg de rechtervuist en de linkerhand omhoog alsof je ze langs de buitenkant van de rechterdij borstelt totdat ze de voorkant van de kaak bereiken, plaats de palm van de linkerhand en de punt van de middelvinger tegen de binnenkant van de rechterpols, met de rug van de linkerhand naar links gericht en de rug van de rechtervuist naar beneden op een hoek. HIDARI-ASHI-DACHI SASHO-SOEDE-MIGI-JODAN-URA-ZUKI MIGI-HIZA-ZUCHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Houd zowel de rechterelleboog als de rechterknie zo dicht mogelijk bij elkaar.

Punt: De linkerhand blokkeert, grijpt en draait een rechtse stoot op borsthoogte (CHUDAN-ZUKI) van achteren, slaat met de rechterknie terwijl je de kaak van de tegenstander raakt met de rug van de rechtervuist (URA-ZUKI), kan als een optie worden gebruikt.

DRIEENVEERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-ZENKUTSU

UDE-TATE

Terwijl de rechtervoet landt, plaats de vingers van beide handen op de grond terwijl je naar voren kijkt en wijs de vingertoppen naar binnen, de vorm suggererend van het Japanse geschreven karakter voor het getal "acht". (MN)

Opmerking: Het linkerbeen is uitgestrekt en de linkervoet rust plat op de vloer, zorg ervoor dat de hiel van de voet niet van de grond komt. Kijk ongeveer vier meter vooruit. Beide handen kunnen plat op de grond liggen en UCHI-HACHIJI vormen. In de tweeënveertigste beweging komt het bovenlichaam recht omhoog om een krachtige stoot uit te voeren (URA-ZUKTI), en zakt dan snel in de drieënveertigste beweging naar beneden.

Referentiepunt: Dit is een unieke positie van KANKU DAI, aangezien het element van verrassing ligt in het plotselinge laten zakken van het lichaam wanneer beide tegenstanders tegenover elkaar staan.

(KARATE-DO KYOHAN)

VIERENVEERTIGSTE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-GEDAN-UKE

MIGI-SHUTO-MUNE-MAE-KAMAE

Houd de positie van beide voeten onveranderd, draai het bovenlichaam tegen de klok in en kijk in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN), waarbij een lagere MIGI-KOKUTSU-DACHI wordt gevormd dan gebruikelijk. Plaats tegelijkertijd de linker meshand bovenaan en iets voor de rechterschouder, met de rug van de hand naar buiten gericht, en breng de linker meshand ongeveer anderhalve vuistbreedte boven de linkerknie, met de rug van de hand naar boven. Tegelijkertijd beweegt de rechter meshand naar de voorkant van de borst, met de rug van de vuist naar beneden gericht. HIDARI-SHUTO-GEDAN-UKE MIGI-SHUTO-MUNE-MAE-KAMAE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Het heupniveau is lager dan de reguliere KOKUTSU-DACHI in deze beweging.

Referentiepunt: Breng de rechter meshand onder de tepel, met de handpalm naar boven gericht.

(KARATE-DO KYOHAN)

VIJFENVEERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-KOKUTSU-DACHI

MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Schuif de rechtervoet naar voren. Plaats tegelijkertijd de rechter meshand bovenaan en iets voor de linkerschouder, met de rug van de hand naar buiten gericht, en de linker meshand schuin naar beneden, met de rug van de hand naar boven. Breng de rechter meshand naar beneden tot op het niveau van de rechterschouder met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist van de rechterkant van het lichaam, met de rug van de hand iets naar boven gericht. Tegelijkertijd trek de linker meshand terug totdat deze de positie van het zonnevlecht (SUIGETSU) bereikt. De linker meshand moet parallel aan de grond zijn, met de rug van de hand naar beneden gericht en de vingertoppen gelijk met de rechterkant van de borst. HIDARI-KOKUTSU-DACHI = MIGI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ZESENVEERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ZENKUTSU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE

Stel het rechterbeen in als het ondersteunende been, verschuif het linkerbeen naar rechts zodat het lichaam tegen de klok in draait. Tegelijkertijd beweegt de linkervuist van vóór de rechterkant van de borst naar voren bij de linkerschouder, cirkelend buiten de rechterelleboog, met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist vanaf de linkerkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar voren gericht. Trek tegelijkertijd de rechtervuist terug van vóór de linkerkant van de borst, strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Er moet een gevoel zijn van beide vuisten die elkaar uit elkaar trekken. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI HIDARI-CHUDAN-UCHI-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ZEVENENVEERTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ZENKUTSU-DACHI

MIGI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI

Houd de houding onveranderd, trek tegelijkertijd de linker vuist terug, strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Draai tegelijkertijd de heupen tegen de klok in en beweeg de rechtervuist naar het niveau van de borst (CHUDAN), strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam, waarbij de vuist naar binnen draait terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de rug van de vuist naar boven. HIDARI-ZENKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ACHTENVEERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

MIGI-CHUDAN-UCHI-UKE

Stel het linkerbeen in als het ondersteunende been, draai de heupen met de klok mee en kijk naar achteren. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist van de linkerkant van de borst, cirkelend buiten de linkerelleboog, naar voren bij de rechterschouder, met de rechterelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist vanaf de rechterkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar voren gericht. Trek tegelijkertijd de linker vuist terug van vóór de rechterkant van de borst, draai de vuist naar buiten en strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Er moet een gevoel zijn van beide vuisten die elkaar uit elkaar trekken. MIGI-ZENKUTSU-DACHI MIGI-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

NEGENENVEERTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

HIDARI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI

Houd de houding onveranderd, trek tegelijkertijd de rechtervuist terug, strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam totdat de vuist de rechterheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Draai tegelijkertijd de heupen met de klok mee en beweeg de linker vuist naar het niveau van de borst (CHUDAN), strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam, waarbij de vuist naar binnen draait terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de rug van de vuist naar boven. MIGI-ZENKUTSU-DACHI HIDARI-CHUDAN-GYAKU-ZUKI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

VIJFTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

UKEN-CHUDAN-ZUKI

SAKEN-HIDARI-KOSHI

Houd de houding onveranderd, trek tegelijkertijd de linker vuist terug, strijk met de linkeronderarm langs de linkerkant van het lichaam totdat de vuist de linkerheup bereikt, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Tegelijkertijd beweegt de rechtervuist naar het niveau van de borst (CHUDAN), draait de vuist naar binnen terwijl deze naar het doel beweegt en eindigt met de rug van de vuist naar boven. UKEN-CHUDAN-ZUKI SAKEN-HIDARI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De negenenveertigste en de vijftigste bewegingen moeten in een snelle opeenvolgende beweging genaamd REN-ZUKI worden uitgevoerd.

EENENVIJFTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE MIGI-ASHI-URA-HIDARI-HIZA-YOKO

Houd het bovenlichaam en de positie van het linkervoet ongewijzigd, verplaats het gewicht naar het linkerbewegende been, til het rechterbeen op tot de zool van de rechtervoet lichtjes de binnenkant van de linkerknie raakt, buig volledig de rechterenkel en wijs de rechterknie naar rechts. Tegelijkertijd breng de rechter vuist naar de linkerheup, plaats de rechtervuist bovenop de linker vuist, met de rug van de rechtervuist naar voren gericht en de rug van de linker vuist naar beneden gericht. HIDARI-ASHI-DACHI RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE MIGI-ASHI-URA-HIDARI-HIZA-YOKO moet worden gevormd aan het einde van deze bewegingen.

TWEEDENVIJFTIGSTE BEWEGING

HIDARI-ASHI-DACHI

MIGI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI

MIGI-SOKUTO-CHUDAN-YOKO-GERI-KEAGE

Houd de houding ongewijzigd, sla tegelijkertijd met de rechter achterste vuist naar de rechterkant van het gezicht (JODAN) en de buitenrand van de rechtervoet naar de rechterkant van de borst (CHUDAN). MIGI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI MIGI-SOKUTO-CHUDAN-YOKO-GERI-KEAGE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen. De rechtervuist blijft op zijn plaats terwijl de rechtervoet die heeft getrapt snel wordt teruggetrokken naar de binnenkant van de linkerknie.

DRIEDENVIJFTIGSTE BEWEGING

MIGI-KOKUTSU-DACHI

HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE

Kijk naar links, in de richting van de voorkant (SHOMEN), open beide vuisten tot een meshand, plaats de linker meshand bovenaan en iets voor de rechterschouder, met de rug van de hand naar buiten gericht, en de rechter meshand schuin naar beneden en naar de linkerkant van het lichaam, met de rug van de hand naar boven gericht. Landend op de rechtervoet, vorm MIGI-KOKUTSU-DACHI, breng de linker meshand omlaag tot het niveau van de linkerschouder met de linkerelleboog gebogen in een rechte hoek en op een afstand van anderhalve vuist vanaf de linkerkant van het lichaam, met de rug van de hand iets naar boven gericht. Tegelijkertijd trek de rechter meshand terug totdat deze de positie van het solar plexus (SUIGETSU) bereikt. De rechter meshand moet parallel aan de grond zijn met de rug van de hand naar beneden en de vingertoppen gelijk met de linkerkant van de borst. MIGI-KOKUTSU-DACHI HIDARI-SHUTO-CHUDAN-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

VIERENVIJFTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

SASHO-CHUDAN-OSAE-UKE

MIGI-CHUDAN-SHIHON-NUKITE

Stel het linkerbeen in als het ondersteunende been, drijf de heupen naar voren en schuif de rechtervoet naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN). Tegelijkertijd leunt de linkeronderarm naar binnen totdat deze parallel is aan de grond, met de rug van de hand naar boven gericht. Beweeg tegelijkertijd de rechter speervinger (SHIHON-NUKITE / TATE-NUKITE) naar het niveau van de borst (CHUDAN) terwijl deze over de linkerpols gaat, met de rug van de rechterhand naar rechts, terwijl de rug van de linkerhand langs de rechterarm beweegt, naar het lichaam toe totdat de hand de onderste helft van de rechterbovenarm bereikt. MIGI-ZENKUTSU-DACHI SASHO-CHUDAN-OSAE-UKE MIGI-CHUDAN-SHIHON-NUKITE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: In deze beweging wordt SHIHON-NUKITE ook wel TATE-NUKITE genoemd.

Punt: De linkeronderarm leunt naar binnen totdat deze parallel is aan de grond, met het gevoel van naar beneden drukken met de palm van de linkerhand, de pols van een tegenstander die op borsthoogte slaat (CHUDAN-ZUKI).

VIJFENVIJFTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

HIDARI-URAKEN-HIDARI-SOKUMEN-JODAN-TATE-MAWASHI-UCHI

UKEN-MIGI-KOSHI

Houd de rechterhand als het draaipunt, draai de rechterarm naar buiten en breng de rechterschouder naar de rechterhand zodat de rechterhand het niveau boven de rechterschouder bereikt, draai het lichaam tegen de klok in en met het rechterbeen als het ondersteunende been, schuif de linkervoet naar voren, in de richting van de voorkant (SHOMEN), en vorm KIBA-DACHI. Draai de rechterarm naar buiten, stel het rechterbeen in als het ondersteunende been en beweeg de linkervoet naar voren, langs de buitenkant van het rechterbeen. Tegelijkertijd draait het lichaam tegen de klok in, vormt KIBA-DACHI. Tegelijkertijd beweegt, terwijl het lichaam draait, de linker vuist van vóór de rechterschouder, een verticale boog trekkend naar de linkerkant van het lichaam, dichtbij het voorhoofd, met de rug van de vuist naar boven gericht. De rechtervuist eindigt bij de rechterheup, met de rug van de vuist naar beneden gericht. HIDARI-URAKEN-HIDARI-SOKUMEN-JODAN-TATE-MAWASHI-UCHI UKEN-MIGI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Punt: Draai de rechterarm naar buiten alsof de arm wordt vastgegrepen en gedraaid door een tegenstander. Deze draaibeweging is tegengesteld aan die in de KATA, HEIAN SANDAN.

ZESENVIJFTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI HIDARI-E-YORI-ASHI

HIDARI-KENTSUI-CHUDAN-UCHI-MAWASHI-UCHI

Houd de positie van de rechtervuist ongewijzigd, gebruik de rechtervoet als het punt van aandrijving en schuif beide voeten samen naar links (HIDARI-E-YORI-ASHI). Tegelijkertijd beweegt de linkervuist, met de rug van de vuist naar buiten gericht, van vóór de rechterschouder naar de linkerkant van de borst (CHUDAN) in een cirkelvormige beweging, strekt de arm uit naar het doel, met de rug van de vuist naar boven gericht. HIDARI-KENTSUI-CHUDAN-UCHI-MAWASHI-UCHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Voor praktische doeleinden wordt het gebruik van een voet als het punt van aandrijving en het samen schuiven van beide voeten in een bepaalde richting YORI-ASHI genoemd. HIDARI-E geeft de richting aan, namelijk naar links.

Referentiepunt: Deze techniek kan anders worden uitgevoerd om aan te vallen. De linker vuist boven de rechterschouder met de rug van de vuist naar buiten gericht, beweegt naar de linkerkant van het gezicht (JODAN), (HIDARI-URAKEN-JODAN-YOKO-MAWASHI-UCHI). (KARATE-DO KYOHAN)

ZEVENENVIJFTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

HIDARI-SOKUMEN-MIGI-MAE-ENPI

SASHO-MIGI-HIJI-ATE

Houd de houding onveranderd, breng de rechterelleboog naar de linkerkant van het lichaam, strijk met de rechteronderarm langs de rechterkant van het lichaam en draai naar binnen, de rechtervuist eindigt door de linkerzijde van de borst aan te raken op het niveau van de tepel, met de rug van de vuist naar boven gericht. Tegelijkertijd slaat de palm van de linkerhand, waarbij de palm de rechterelleboog raakt, met de rug van de linkerhand naar buiten gericht, naar links. HIDARI-SOKUMEN-MIGI-MAE-ENPI SASHO-MIGI-HIJI-ATE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Punt: De palm van de linkerhand slaat, waarbij de rechterelleboog wordt geraakt met het gevoel een tegenstander dicht bij het lichaam te grijpen en te trekken.

Referentiepunt: Deze beweging is gedaan in HIDARI-ASHI-ZENKUTSU. (KARATE-DO KYOHAN)

ACHTENVIJFTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE

Houd de houding onveranderd, kijk naar rechts. Tegelijkertijd breng beide vuisten naar de linkerheup, met de rechtervuist bovenop de linker vuist, met de rug van de rechtervuist naar voren gericht en de rug van de linker vuist naar beneden gericht. RYOKEN-HIDARI-KOSHI-KAMAE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Referentiepunt: Deze beweging is gedaan in MIGI-ASHI-ZENKUTSU. (KARATE-DO KYOHAN)

NEGENENVIJFTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

MIGI-SOKUMEN-MIGI-GEDAN-BARAI

Houd de houding en de positie van de linker vuist ongewijzigd, breng de rechtervuist naar de rechterkant van het onderste deel van de buik (GEDAN), met de rechterelleboog gepositioneerd op een afstand van anderhalve vuist vanaf de rechterkant van het lichaam, met de rug van de vuist naar boven gericht. MIGI-SOKUMEN-MIGI-GEDAN-BARAI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

ZESTIGSTE BEWEGING KIBA-DACHI

HIDARI-ZENWAN-GEDAN-UKE UKEN-FURIAGE

Stel het rechterbeen in als het ondersteunende been, verschuif het linkerbeen naar rechts in de richting van de achterkant (URA-SHOMEN), draai het lichaam met de klok mee en vorm KIBA-DACHI. Tegelijkertijd breng de linker vuist boven het hoofd en zwaai het naar beneden in een grote cirkelvormige beweging naar de voorkant van het onderste deel van de buik, met de rug van de vuist naar binnen gericht. Tegelijkertijd zwaai de rechtervuist omhoog naar boven het hoofd. HIDARI-ZENWAN-GEDAN-UKE UKEN-FURIAGE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: Er is geen specifieke betekenis voor de rechterhand als techniek. De linker vuist, van boven het hoofd, zwaait naar beneden in een grote cirkelvormige beweging om een trap te blokkeren, en als reactie zwaait de rechter vuist omhoog, beide vuisten tekenen een grote cirkel. Terwijl het lichaam met de klok mee draait, gebruik de binnenkant van de linkeronderarm in een grote cirkelvormige beweging omlaag om de buitenkant van het been van de tegenstander dat trapt te vegen, leid het been naar buiten, met de rug van de vuist naar beneden gericht. De rotatie van het lichaam moet zeer snel zijn voor deze beweging om effectief te zijn. In de negenenvijftigste beweging benadert de tegenstander vanaf de rechterkant met een trap van het linkerbeen (HIDARI-ASHI-MAE-GERI) die wordt geblokkeerd met de rechterarm naar beneden, vervolgens wordt dit gevolgd door de tegenstander die trapt met het rechterbeen (MIGI-ASHI-MAE-GERI) die wordt geblokkeerd met de linkeronderarm naar beneden.

Punt: Het optillen van de linkerknie hoog en snel naar beneden stappen kan ook als optie worden gebruikt, maar de techniek moet met promptheid worden uitgevoerd.

ÉÉNZESTIGSTE BEWEGING

KIBA-DACHI

UKEN-OTOSHI-ZUKI

Houd de houding ongewijzigd en breng de rechtervuist naar beneden onder de linker vuist. De polsen zijn gekruist, met de rug van de rechtervuist naar rechts gericht. UKEN-OTOSHI-ZUKI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Punt: Breng de rechtervuist naar beneden onder de linker vuist met het gevoel van een neerwaartse slag.

TWEEËNZESTIGSTE BEWEGING

HACHUI-DACHI

KAISHO-JODAN-KOSA-UKE

Strek beide knieën, vorm een bredere HACHIJI-DACHI. Open tegelijkertijd beide vuisten terwijl de polsen gekruist blijven, breng de handen omhoog van vóór de borst naar vóór en iets boven het voorhoofd, met de rug van beide handen naar elkaar toe gericht, de linkerhand binnen en de rechterhand buiten elkaar. De afstand tussen de linkerhand en het voorhoofd is ongeveer één vuist. KAISHO-JODAN-KOSA-UKE moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: HACHIJI-DACHI is iets breder dan normaal.

DRIEËNZESTIGSTE BEWEGING

MIGI-ASHI-JIKU-MIGI-MAWARI MIGI-ZENKUTSU-DACHI

Houd beide handen gekruist voor en iets boven het voorhoofd en gebruik ze als draaipunt. Stel het rechterbeen in als het ondersteunende been en draai het lichaam met de klok mee, verschuif het linkervoet naar rechts en richt naar de achterkant (URA-SHOMEN), vorm MIGI-ZENKUTSU-DACHI.

VIERËNZESTIGSTE BEWEGING

MIGI-ZENKUTSU-DACHI RYOKEN-MUNE-MAE

Houd de houding ongewijzigd, maak vuisten met beide handen en breng ze naar beneden voor de borst, met de polsen gekruist.

Opmerking: Deze beweging moet langzaam worden uitgevoerd, waarbij de armen strak tegen het lichaam worden gehouden.

Betekenis Punt: In de tweeënzestigste beweging, blokkeer een stoot naar het gezichtsniveau (JODAN) met KAISHO-JODAN-KOSA-UKE. In de drieënzestigste beweging, stel het rechterbeen in als het ondersteunende been, draai het lichaam met de klok mee en schuif het linkervoet dicht bij het lichaam van de tegenstander. Houd de pols van de tegenstander vast, draai de pols naar binnen en trek deze naar beneden over de rechterschouder in een omgekeerde armklem, zoals in de vierendertigste beweging wordt getoond.

Referentiepunt: De drieënzestigste en de vierendertigste bewegingen kunnen in één tel worden uitgevoerd. (BEST KARATE)

Er is echter een grotere kans om de positie van de dubbel geopende handblokkering (KAISHO-JODAN-KOSA-UKE) te veranderen tijdens het draaien van het lichaam, daarom worden de twee bewegingen in twee tellen uitgevoerd.

VIJFENZESTIGSTE BEWEGING

KIAI

NIDAN-GERI

MIGI-ZENKUTSU-DACHI

MIGI-URAKEN-TATE-MAWASHI-UCHI

SAKEN-HIDARI-KOSHI

KIAI wordt uitgevoerd met de gelijktijdige actie van het linkervoet dat naar voren trapt en snel intrekt (MAE-GERI-KEAGE), gevolgd door het rechterbeen dat naar het gezichtsniveau (JODAN) trapt en snel intrekt (JODAN-MAE-GERI-KEAGE), voordat het linkervoet landt (NIDAN-GERI). Tegelijkertijd opent de linkerhand en strekt de arm naar het kaakniveau, met de rug van de hand naar boven gericht, breng dan de linkerhand terug naar de linkerheup, met de rug van de vuist naar beneden gericht. Terwijl beide voeten landen, vorm MIGI-ZENKUTSU-DACHI, beweegt de rechtervuist omhoog, trekt een verticale boog van vóór de borst en eindigt vóór het gebied net boven de bovenlip (JINCHU). MIGI-URAKEN-TATE-MAWASHI-UCHI SAKEN-HIDARI-KOSHI moet worden uitgevoerd aan het einde van deze bewegingen.

Opmerking: De bewegingen van de handen en de voeten moeten tegelijkertijd worden voltooid.

Punt: Breng de linkerhand terug naar de linkerheup alsof je een tegenstander dicht bij het lichaam grijpt en trekt.

NAORE (Commando)

MIGI-ZENWAN-MIGI-SOKUMEN-GEDAN-SUKUI

HACHIJI-DACHI

RYOKEN-DAITAI-MAE

Stel het rechterbeen in als het ondersteunende been, gebruik de rechtervoet als draaipunt en draai met de klok mee, breng het linkervoet langs de zijkant van de rechtervoet en richt naar de voorkant (SHOMEN). Veeg tegelijkertijd van de linkerkant naar de rechterkant van het onderste deel van de buik (GEDAN) met de buitenkant van de rechteronderarm, de rug van de vuist naar beneden gericht. Beide vuisten bewegen in een grote cirkel omhoog langs de zijkanten van het lichaam, waarbij de onderarmen elkaar voor het gezicht kruisen. Het bovenlichaam staat nu naar de voorkant (SHOMEN) gericht, vorm HACHUI-DACHI en breng de vuisten naar beneden om voorzichtig voor de dijen te rusten, met de rug van de vuisten naar voren gericht.

Opmerking: De bewegingen van handen en voeten moeten langzaam en tegelijkertijd worden uitgevoerd, zonder het niveau van de heupen te veranderen.

REI

MUSUBI-DACHI

Beweeg eerst het linkervoet en dan het rechterbeen om MUSUBI-DACHI te vormen, en buig naar voren.

Referentiepunt: In het begin van deze KATA openden beide armen zich naar buiten in een langzame en grote cirkelbeweging. Beide armen sluiten nu, keren de beweging om, in een vergelijkbare langzame en grote cirkelbeweging om de KATA te beëindigen. (BEST KARATE)